V originále
The text compares first year university students’ compulsory English achievement tests written in two modes of administration, i.e. pencil and paper and computer-based tests (PPT and CBT). The central research question investigated is whether the usage of computer-based language testing is justified in such a context. It first maps the theoretical discourse and comments on selected fundamental aspects of language testing practices, significant for the comparison itself. A mixed methods design is employed, where quantitative test data is used to measure the equivalency of the two modes and qualitative self-report feedback form data explores the main advantages and disadvantages of these, as viewed by the students examined.
In Czech
Tématem publikace je porovnání testů pokroku znalosti angličtiny, které jsou zadávány univerzitním studentům ve dvou podobách, a to v tradiční písemné formě a formě počítačové. Analýza tří fází projektu Pilot, Study 1 a Study 2 tvoří ústřední část publikace. Hlavní otázka výzkumu spočívá v tom, zda je současná praxe používání počítačové formy testu v tomto kontextu opodstatněná. Ve výzkumu je aplikována konvergentní paralelní smíšená metoda, kde jsou kvantitativní údaje použity k poměření ekvivalence mezi dvěma způsoby zadávání testu, zatímco kvalitativní údaje reprezentované vlastní zpětnou vazbou jednotlivých studentů osvětlují výhody a nevýhody obou forem testu. Publikace přináší také mnoho tipů, jak kvalitně testy připravit, čemu je potřeba věnovat pozornost a čemu se naopak vyhnout.