Informační systém MU
PECINA, Pavel and Jonas ANDRIUSIUNAS. VIRTUAL REALITY AS A NEW PARADIGM OF TECHNICAL EDUCATION. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 2023, vol. 13, No 1, p. 211-215. ISSN 1804-7890.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name VIRTUAL REALITY AS A NEW PARADIGM OF TECHNICAL EDUCATION
Name in Czech Virtuální realita jako nové paradigma technického vzdělávání
Authors PECINA, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jonas ANDRIUSIUNAS (440 Lithuania).
Edition AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, Hradec Králové, MAGNANIMITAS, 2023, 1804-7890.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
Impact factor Impact factor: 0.700 in 2022
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00131810
Organization unit Faculty of Education
UT WoS 001027245000035
Keywords in English virtual reality in education; virtual reality and artificial intelligence relationship in education; virtual education program in technical education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 5/4/2024 11:04.
Abstract
V posledních deseti letech do vzdělávání intenzivně pronikají prostředky digitálních technologií. S rozvojem 3D technologií, virtuální i rozšířené reality a dalších nástrojů se vzdělávání postupně přesouvá do on-line prostoru. Soudobé informační prameny tento trend označují konektivismem ve vzdělávání. V podmínkách odborného technického vzdělávání tento fenomém zatím není dostatečně zpracován. Cílem předložené teoretické studie je analyzovat dosavadní stav poznání v této oblasti a dále potom vymezit hlavní oblasti virtuální reality využitelné v podmínkách odborného technického vzdělávání. V první části jsme se zaměřili na zhodnocení dosavadních studií, které jsou této oblasti věnovány. V další části se zabýváme specifiky využití jednotlivých oblastí virtuální reality v podmínkách odborného technického vzdělávání. Zahrnuto je i hledisko dalšího profesního vzdělávání učitelů technických předmětů v této oblasti.
Displayed: 27/7/2024 18:45