Informační systém MU
STADLEROVÁ, Hana and Daniela TAYLOR. Tvořivé pojetí mezioborových aktivit vzdělávací oblasti Umění a kultura v profesní přípravě učitelů primárního vzdělávání (zatím v tisku) (Creative Conception of Interdisciplinary Activities in Art and Culture Educational Area in the Professional Training of Primary Education). HUDEBNÍ VÝCHOVA. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2023, 31/2023, No 3, p. 12-17. ISSN 1210-3683.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tvořivé pojetí mezioborových aktivit vzdělávací oblasti Umění a kultura v profesní přípravě učitelů primárního vzdělávání (zatím v tisku)
Name (in English) Creative Conception of Interdisciplinary Activities in Art and Culture Educational Area in the Professional Training of Primary Education
Authors STADLEROVÁ, Hana and Daniela TAYLOR.
Edition HUDEBNÍ VÝCHOVA, Praha, Univerzita Karlova v Praze, 2023, 1210-3683.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Hudební výchova; výtvarná výchova; tvořivost; mezioborovost; primární vzdělávání
Keywords in English Music Education; Art Education; creativity; interdisciplinarity; Primary Education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D., učo 26587. Changed: 31/1/2024 12:51.
Abstract
Profesní příprava v rámci oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ se snaží reagovat na obsahy závazného kurikulárního dokumentu a připravit studenty tak, aby obstáli v pedagogické praxi. Vzdělávací oblast Umění a kultura má stále nedoceněný potenciál, a to i v kontextu Průřezových témat a Doplňujících oborů RVP ZV. I proto jsou součástí profesní přípravy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity realizace mezioborových uměleckých projektů. V rámci nich jsou ověřovány možnosti, jak propojovat obsahy uměleckých oborů do funkčních celků. Získané zkušenosti jsou zúročeny nejen v procesu zkvalitnění profesní přípravy, ale též v obsahu nových učebnic hudební výchovy.
Abstract (in English)
Professional training within the field of Teaching for the 1st Stage of Primary Schools tries to respond to the contents of a binding curricular document and to prepare students to succeed in their pedagogical practice. The educational area of Art and Culture still has an underestimated potential, even in the context of Cross-curricular themes and Complementary fields in the Framework Educational Programme for Basic Education. This is one of the reasons why the professional preparation at the Faculty of Education of Masaryk University includes the implementation of interdisciplinary art projects. Within them, the possibilities of interconnecting the contents of artistic disciplines into functional units are verified. The experience gained is used not only in the process of improving professional training, but also in the content of new music textbooks.
Links
MUNI/A/1340/2022, interní kód MUName: Míry kongruence teoretických předpokladů s praktickými dopady realizovaných programů výtvarné edukace.
Investor: Masaryk University, Degrees of congruence of theoretical assumptions with practical impacts of implemented art education programs.
Displayed: 28/7/2024 10:23