ŘÁNKOVÁ, Terezie. Performing heritage: Between tradition and Innovation. In International convention for ethnology and anthropology students: Ethnology without Borders. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Performing heritage: Between tradition and Innovation
Name in Czech Ztvárnění dědictví: mezi tradicí a inovací
Authors ŘÁNKOVÁ, Terezie.
Edition International convention for ethnology and anthropology students: Ethnology without Borders, 2023.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50404 Antropology, ethnology
Country of publisher Hungary
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) UNESCO; nehmotné kulturní dědictví; divadelní projevy; interpretační umění; performativita; autopoiesis; tělesnost
Keywords in English UNESCO; intangible cultural heritage; theatrical expressions; performing arts; performativity; autopoiesis; bodily; embodiment
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Eva Chovancová, učo 112294. Changed: 15/1/2024 10:20.
Abstract
For events registered as „heritage,“ there is a tendency to preserve these practices and thus suppress the cultural process (Claessen, 2002; Fog Olwig, 2002; Kurin, 2002; Sears, 2002), but at the same time, contemporary ideas and innovations, whether conscious or unconscious, emerge quite spontaneously. The concept of the performativity of heritage also challenges the notion of audience passivity and places the audience in the role of active actors in the performance of heritage (Smith, 2006). In this case, how does autopoiesis affect the form of heritage and the tension between 'conservation' and 'innovation'? This paper will discuss examples of selected intangible cultural heritage practices from the Czech Republic.
Abstract (in Czech)
V kulturní projevech označené jako "dědictví" se projevují tendence k ochraně formou konzervace, ale ve stejnou chvíli lze pozorovat zcela automonmí tendence ke změně či inovaci. Koncept performativy nabízí výzvu, podívat se na tyto projevy skrze otázky důležitosti publika. Dále se výzkum zabývá tím, jakou roli hraje v projevech dědictví autopoiesis, co ovlivňuje podobu fenoménu a zdali je tradice vnímaná nositeli spíše jako konzervace či inovace. Příspěvek zodpovídá na tyto otázky na příkladu vybraných projevů zapsaných na Reprezentativní seznam nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO.
PrintDisplayed: 14/9/2024 15:21