SÁLOVÁ, Martina and Zbyněk ULČÁK. Young consumers and ethical meat consumption. In XIV International Scientific Agriculture Symposium “AGROSYM 2023”. 2023. ISBN 978-99976-987-7-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Young consumers and ethical meat consumption
Name in Czech Mladí spotřebitelé a etická konzumace masa
Authors SÁLOVÁ, Martina and Zbyněk ULČÁK.
Edition XIV International Scientific Agriculture Symposium “AGROSYM 2023” 2023.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50704 Environmental sciences
Country of publisher Bosnia and Herzegovina
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-99976-987-7-3
Keywords (in Czech) konzumace masa, kvalitativní výzkum, Česká republika, spotřebitelské chování, etika zvířat
Keywords in English meat consumption, qualitative research, Czech Republic, consumer behaviour, animal ethics
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D., učo 34756. Changed: 11/10/2023 22:59.
Abstract
Animal production and meat consumption is a topic that contains ethically and environmentally questionable aspects. This paper presents qualitative research based on some principles of grounded theory and uses semi-structured interviews with young people who live in a large city and are interested in the origin of the meat they eat. The research questions were: How do young people who live in a big city and are interested in the origin of the meat they consume deal with the meat consumption? What factors influence the consumption of meat with a clear origin? How do these young consumers deal with the ethical and environmental demands of meat consumption? What relationship do these consumers have with the farmer? The research results show that meat consumption is influenced by minimalism, i.e. by buying a smaller amount of meat that is sufficient for consumers and at the same time less environmentally demanding. Consumer decision-making is formed by criticism of overconsumption and conventional agriculture. Consumers are aware of the ethical issues of meat consumption, but do not attach much importance to it and prefer quality over quantity, which is reflected in their willingness to support smaller farmers, from whom they look for quality.
Abstract (in Czech)
Živočišná výroba a konzumace masa je téma, které obsahuje eticky a ekologicky sporné aspekty. Tento článek představuje kvalitativní výzkum založený na některých principech zakotvené teorie a využívá polostrukturované rozhovory s mladými lidmi, kteří žijí ve velkém městě a zajímají se o původ masa, které jedí. Výzkumné otázky byly: Jak se mají mladí lidé, kteří žijí ve velkém městě a zajímají se o původ masa konzumují se zabývají spotřebou masa? Jaké faktory ovlivňují spotřebu maso s jasným původem? Jak se tito mladí spotřebitelé vypořádávají s etickými a environmentálními požadavky spotřeby masa? Jaký vztah mají tito spotřebitelé s farmářem? Výsledky výzkumu ukazují, že spotřeba masa je ovlivněna minimalismem, tj. nákupem menšího množství masa, které je dostatečné pro spotřebitele a zároveň méně ekologicky náročné. Spotřebitelské rozhodování je ovlivněno kritikou nadměrné spotřeby a konvenčního zemědělství. Spotřebitelé jsou si vědomi etické otázky konzumace masa, ale nepřikládají tomu velký význam a preferují kvalitu nad kvantitou, což se odráží v jejich ochotě podporovat menší zemědělce, ze kterých hledají kvalitu.
Links
MUNI/A/1439/2022, interní kód MUName: Odolnost společnosti v dobách krizí
Investor: Masaryk University, Resilience of society in times of crisis
PrintDisplayed: 19/7/2024 22:23