Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inbook{2326899, author = {Jakubec, Ondřej}, address = {Trnava}, booktitle = {Empatia a umenie : pohľady – kontexty – interpretácie}, edition = {1}, editor = {Ihringová, Katarína}, keywords = {death; renaissance; sepulchral culture; central Europe}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Trnava}, isbn = {978-80-568-0572-5}, pages = {23-47}, publisher = {Trnavská univerzita v Trnavě}, title = {Ochočená emoce : Smrt, zármutek a útěcha v obrazové a písemné kultuře 16. a 17. století}, year = {2023} }
TY - CHAP ID - 2326899 AU - Jakubec, Ondřej PY - 2023 TI - Ochočená emoce : Smrt, zármutek a útěcha v obrazové a písemné kultuře 16. a 17. století VL - Neuveden PB - Trnavská univerzita v Trnavě CY - Trnava SN - 9788056805725 KW - death KW - renaissance KW - sepulchral culture KW - central Europe N2 - Studie se zabývá reflexí smutku a empatických projevů spojených se smrtí v kontextu raně novověké vizuality, konkrétně v jazykově-obrazovém diskurzu sepulkrální kultury. V humanistické a křesťanské interpretaci raného novověku měl smutek nad zemřelými své místo, nebyl však přijímán samoúčelně a už vůbec ne v přehnané míře. Vždy byl spojen s komplementární emocí radosti, která v křesťanském pojetí poukazovala na eschatologický optimismus a příslib spásy. Předmoderní kultura oscilovala mezi přijetím emoce smutku a zároveň jejím potlačením a racionalizací s ohledem na nevyhnutelnost smrti a zejména radostnou představu posmrtné spásy. Památky sepulkrální kultury přitom ve shodě s humanistickou a náboženskou literaturou sledovaly stejné cíle jako konkrétní formy konvenčně normativního vyrovnávání se se smrtí. Sepulkrální památky, zejm. epitafy, zřetelně vyjadřují citovou odtažitost svých protagonistů, nebo dokonce zdánlivě paradoxní a nečekané emoce radosti, vyjadřující onen eschatologický optimismus, který rezonuje s hlavními křesťanskými argumenty útěchy. Navzdory této vizuálně emocionální zdrženlivosti sepulkrálních památek v nich nechybí prvek patosu ve smyslu citového působení na diváka. Sepulkrální památky předmoderní doby fungují jako specifičtí nositelé afektivní energie, doprovázené principem tzv. afektivní affordance, tj. interakce mezi prvky obrazu a schopnostmi vnímatele, které jsou však zásadně formovány zkušeností a dobovými konvencemi myšlení a jednání. Vizuální objekty sepulkrální kultury raného novověku nám tak umožňují sledovat historickou reflexi emocí a afektivního pole, které vzniká v interakci lidské zkušenosti, obrazů a textů. Sledované emocionální vyprávění, ukotvené v náboženských a vzpomínkových praktikách, provázelo nejen osobní vyrovnávání se se smrtí, ale sloužilo také jako obecný model nábožensko-výchovného či psychologicko-mentorského poučení a formovalo konvenční představy o zármutku a emocionalitě. ER -
JAKUBEC, Ondřej. Ochočená emoce : Smrt, zármutek a útěcha v obrazové a písemné kultuře 16. a 17. století (Tame Emotions : death, grief and consolation in the visual and written culture of the 16th and 17th centuries). In Ihringová, Katarína. \textit{Empatia a umenie : pohľady – kontexty – interpretácie}. 1st ed. Trnava: Trnavská univerzita v Trnavě, 2023, p.~23-47. ISBN~978-80-568-0572-5.
|