J 2009

The popularity of milk and dairy products with famillies of children attending the primary school in Letovice (Czech Republic)

JUŘÍKOVÁ, Jana, Konstantinos LAPARIDIS and Lenka BIEBERLOVÁ

Basic information

Original name

The popularity of milk and dairy products with famillies of children attending the primary school in Letovice (Czech Republic)

Authors

JUŘÍKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Konstantinos LAPARIDIS (300 Greece) and Lenka BIEBERLOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Roczniki Panstwowego Zakladu Higieny, Panstwowy Zaklad Higieny/National Institute of Hygiene, 2009, 0035-7715

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

10700 1.7 Other natural sciences

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

děti; základní škola; mléko; mléčné výrobky; preference

Keywords in English

children; primary school; milk; dairy products; preferences

Tags

Reviewed
Změněno: 26/10/2023 17:37, Ing. Mgr. Jana Juříková, Ph.D.

Abstract

V originále

The aim of this studies was to find out how often families with young children buy milk and whether the parents are interested in school offer of milk. One hundred and three parents of the children attending the junior level of the primary school in Le- tovice, The Czech Republic, were taking part in the research. The research was taken in question-forms. The whole form included 13 questions, however the thesis supplies answers to only some of them. It was found out that prevalent majority of the families of the focused group of pupils lives in the city. The questioned families had mostly four members: a mother, a father and two children. To the question how often they buy milk, most families answered “seldom”. It is mostly families of four who buy milk on a daily basis (this was stated by as much as 10% of questioned families of four members). Yoghurts are bought by families with four members mostly a few times a week (32% of que- stioned families of four answered so) or daily (15.5% of questioned families of four answered so). To the question ascertaining the parents’ interest, as the case may be, in supplying milk and dairy products for a consideration to the children directly at school, 78 parents answered in the affirmative, which is 75.7% of respondents. It means that the parents are interested in state-aided school milk.

In Czech

Cílem studie bylo zjistit, jak často rodiny s dětmi kupují mléko a zda rodiče zajímá nabídka mléka pro děti ve škole. Průzkumu se zúčastnilo 103 rodičů dětí navštěvujících nižší stupeň základní školy v Letovicích v České republice. Výzkum byl proveden formou dotazníku. Celý dotazník obsahoval 13 otázek, v této práci jsou odpovědi pouze na některé z nich. Bylo zjištěno, že převážná většina rodin cílové skupiny žáků žije ve městě. Dotazované rodiny měly většinou čtyři členy: matku, otce a dvě děti. Na otázku, jak často nakupují mléko, většina rodin odpověděla "zřídka". Většina čtyřčlenných rodin, které byly osloveny, kupuje mléko denně (10 %). Jogurty kupují čtyřčlenné rodiny většinou několikrát týdně (32 %) nebo denně (15 % dotázaných čtyřčlenných rodin). Na otázku zjišťování případného zájmu rodičů o dodávku mléka a mléčných výrobků za úplatu dětem přímo ve škole odpovědělo kladně 78 rodičů, což je 75,7 % respondentů. Znamená to, že rodiče mají zájem o státem popdporované školní mléko.