p 2023

Ve stínu genocidy a na křižovatce mezi kulturami: Mren

FOLETTI, Ivan

Basic information

Original name

Ve stínu genocidy a na křižovatce mezi kulturami: Mren

Name (in English)

In the Shadow of Genocide and at the Crossroads of Cultures: Mren

Authors

Edition

Až nezůstane kámen na kameni: kulturní dědictví království středověké Arménie. 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

Mren; Cultural Genocide; Art and Culture; Mediterranean

Abstract

V originále

Chrám v Mrenu se dnes nachází na samotné hranici mezi Tureckem a Arménií. Dostat se k němu je výzvou a jeho aktuální stav dochování je žalostný, co víc, podle všeho se stal v minulých desetiletích cílem útoků těžké vojenské techniky. Jako u mnohých jiných památek v regionu (například kláštery Horomos či Khtzkonk) se zdá, že jejich přináležitost k arménské kulturní tradici byla důvodem, proč se je někdo během 20. století snažil doslova vymazat z mapy světa. Všechny indicie ukazují, že šlo o tureckou armádu, která na těchto „arménských“ památkách zkoušela svou techniku. Když se však podíváme do 7. století, do doby, kdy katedrála v Mrenu vznikala, byla situace v regionu úplně jiná: na pomezí mezi Araby a východními Římany existovala kultura s vlastní identitou, a přece jasně rozkročená mezi východem a západem, kultura, která byla ze své podstaty kosmopolitní. Chrám v Mrenu nám tak bolestně ukazuje, jak tragicky nepřesné jsou nacionalistické kategorie posledních dvou století, zvláště když jsou projektovány do daleké minulosti.

In English

Today, the temple of Mren is located on the very border between Turkey and Armenia. Getting to it is a challenge, and its current state of preservation is deplorable; what is more, it has apparently been the target of attacks by heavy military equipment in recent decades. As with many other monuments in the region (such as the Horomos or Khtzkonk monasteries), it seems that their attachment to the Armenian cultural tradition was the reason why someone tried to literally wipe them off the map during the 20th century. All indications are that it was the Turkish army that tested its techniques on these "Armenian" monuments. However, if we look back to the 7th century, to the time when the cathedral of Mren was built, the situation in the region was very different: on the border between the Arabs and the Eastern Romans, there was a culture with its own identity, yet clearly straddling the East-West divide, a culture that was inherently cosmopolitan. The Temple of Mren thus painfully shows us how tragically inaccurate the nationalist categories of the last two centuries are, especially when projected into the distant past.

Links

GF21-01706L, research and development project
Name: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva (Acronym: CIMS)
Investor: Czech Science Foundation, Partner Agency (Switzerland)