Detailed Information on Publication Record
2022
Výzkum v didaktice cizích jazyků V
JANÍKOVÁ, Věra and Světlana HANUŠOVÁBasic information
Original name
Výzkum v didaktice cizích jazyků V
Name (in English)
LinguisticResearch in foreign language didactics V
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 2022
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
ISBN
978-80-280-0309-8
Keywords (in Czech)
výslovnost, chyba, transfer, výuka němčiny jako druhého cizího jazyka, empirický výzkum
Keywords in English
pronunciation, error, transfer, teaching of German as a second foreign language, empirical research
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 3/11/2023 11:26, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
V publikaci je prezentován empirický výzkum výslovnostních chyb českých žáků učících se němčině jako druhému cizímu jazyků na základní škole. Jeho cílem bylo ověřit, v jaké míře mají žáci obtíže s výslovnostními jevy v němčině, ve kterých čeští rodilí mluvčí obvykle chybují. Dále bylo zjišťováno, jakým způsobem se v chybách projevuje transfer z dříve osvojených jazyků žáka, tj. mateřského jazyka (češtiny) a prvního cizího jazyka (angličtiny). V rámci teoretických východisek je pozornost věnována různým pojetím výslovnosti z hlediska cílů výuky cizích jazyků, definicím jazykových chyb, jejich příčinám, dále pak vývoji výslovnostní normy spisovné němčiny a metodickým přístupům při zkoumání chyb.
In English
This publication presents an empirical research of pronunciation mistakes of Czech students learning German as a second foreign language at elementary school. The aim of the research was to verify the extent of the students’ pronunciation difficulties with German pronunciation phenomena error-prone for Czech native speakers. The research determined in what way these errors manifest themselves in the transfer from the students’ previously acquired languages, i.e. their mother tongue (Czech) and the first foreign language learnt (English). Within the theoretical foundation, the focus is put on different concepts of pronunciation in terms of foreign language teaching objectives, definitions of language errors and their causes, the development of the German pronunciation standard and methodological approaches to error analysis.