k 2023

Vzdělávání skrze umění aneb Nebojme se mezioborových přesahů (Integrativní hudební výchova jako východisko dobré praxe)

TAYLOR, Daniela and Hana STADLEROVÁ

Basic information

Original name

Vzdělávání skrze umění aneb Nebojme se mezioborových přesahů (Integrativní hudební výchova jako východisko dobré praxe)

Name (in English)

Education Through Art or Don't Be Afraid of Interdisciplinary Overlaps (Integrative Music Education as a Starting Point for a Good Practice)

Edition

Konference XXXI. Musica viva in schola s mezinárodní účastí, PdF MU, Brno, 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

esteticko-výchovné předměty; Učitelství pro 1. stupeň ZŠ; RVP ZV; hudební výchova; výtvarná výchova; mezioborovost; integrace

Keywords in English

aesthetic and educational subjects; Teacher Training for the 1st Stage of Primary School; FEP PE; Music Education; Art Education; interdisciplinarity; integration

Tags

International impact
Změněno: 7/11/2023 08:21, Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.

Abstract

V originále

Potenciál esteticko-výchovných předmětů, který se nabízí v rámci vzdělávání na 1. stupni základních škol, zůstává v mnoha případech stále nedoceněný, a tudíž patřičně nevyužívaný. V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (2023), kde jsou výchovy hudební a výtvarná začleněny do vzdělávací oblasti Umění a kultura, je podpořeno hledání a nalézání vazeb mezi druhy umění, např. na základě společných témat, jak jich využít, aniž by byla popírána specifika jednotlivých oborů. Ve vzdělávací řadě Hravá hudební výchova pro 1.–5. ročník ZŠ od nakladatelství Taktik, které jsou v souladu s platným kurikulárním dokumentem, autorský tým pod vedením Daniely Taylor překládá publikace, jež jsou výrazně činnostního charakteru a nabízejí mezipředmětové přesahy v duchu integrativního pojetí primárního vzdělávání. V rámci nich jsou představeny možnosti, jak propojovat obsahy uměleckých oborů do funkčních celků, které nabízejí jiné než racionální poznávání okolního světa. Příspěvek byl prezentován v rámci Konference XXXI. Viva musica in schola s mezinárodní účastí na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, která proběhla 17. a 18. října 2023.

In English

The potential of aesthetic and educational subjects, which is offered in the framework of education at the 1st stage of primary schools, remains in many cases still underestimated and therefore not properly used. In the Framework Education Programme for Primary Education (2023), where Music and Art Education are integrated into the educational area of Arts and Culture, the search for and finding links between the types of art, e.g. on the basis of common themes of how to use them, is supported, without denying the specifics of individual fields. In the educational series Playful Music Education for Years 1–5 of Primary School by the Taktik publishing house, which are in accordance with the current curriculum document, the team of authors led by Daniela Taylor introduce publications that are distinctly of an activity-oriented nature and offer cross-curricular overlaps in the spirit of the integrative concept of primary education. Within them, the possibilities of connecting the contents of artistic disciplines into functional units that offer other than rational knowledge of the surrounding world are presented. The paper was presented at the XXXI. Viva musica in schola with international participation at the Faculty of Education of Masaryk University in Brno, which took place on 17 and 18 October 2023.