TAYLOR, Daniela, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Božena KÜFHABEROVÁ, Iva JIRUŠKOVÁ and Hana STADLEROVÁ. Hravá hudební výchova 5. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 5. ročníku ZŠ (Playful Music Education 5. Methodological Manual for the teachers of the 5th Year of Primary School). 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2023, 164 pp. ISBN 978-80-7563-672-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hravá hudební výchova 5. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 5. ročníku ZŠ
Name in Czech Hravá hudební výchova 5. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 5. ročníku ZŠ
Name (in English) Playful Music Education 5. Methodological Manual for the teachers of the 5th Year of Primary School
Authors TAYLOR, Daniela, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Božena KÜFHABEROVÁ, Iva JIRUŠKOVÁ and Hana STADLEROVÁ.
Edition 1. vydání. Praha, 164 pp. 2023.
Publisher Taktik International s.r.o.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Textbook
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7563-672-0
Keywords (in Czech) hudební výchova; metodická příručka; 5. ročník, základní škola
Keywords in English Music Education; Methodological Manual ; 5th Year; Primary School
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., učo 21443. Changed: 7/11/2023 10:42.
Abstract
Metodická příručka Hravá hudební výchova 5 se skládá z úvodní části, ve které je podrobněji vysvětleno, jak používat metodickou příručku, učebnici a pracovní sešit, dále 10 tematicky zaměřených kapitol obsahující pokyny k práci s jednotlivými tématy v učebnici a pracovním sešitě a seznam nahrávek. Obsahuje náhledy stran z učebnice a pracovního sešitu, v nichž je zaneseno řešení jednotlivých úloh. Součástí jsou i pokyny odkazující na příslušné úlohy v učebnici a pracovním sešitě, a dále QR kódy, díky kterým si vyučující může snadno pustit nahrávku z internetu. Příručka zahrnuje jasně stanovenou strukturu hodiny a může tak pomoci i méně zkušeným vyučujícím; zároveň obsahuje mnoho námětů k činnostem, z nichž může vyučující vybírat, a je tedy možno s publikacemi kreativně pracovat; metodická příručka zajišťuje mezipředmětové vztahy, na které je upozorněno formou piktogramů; důraz je kladen také na propojení s výtvarnou výchovou, k němuž přispěla spolupráce se zkušenou odbornicí na tuto problematiku. Kapitoly jsou sestaveny tak, aby žáky motivovaly k učení, ať už formou úvodních motivačních úloh a obrázků či dalších hravých cvičení, pomocí kterých dochází k postupnému osvojování různých hudebních dovedností a vědomostí. K metodické příručce, učebnici a pracovnímu sešitu jsou dostupná i tři CD s nahrávkami poslechových skladeb, rozezpívání i písní, které jsou k dispozici se zpěvem i bez zpěvu.
Abstract (in English)
The Methodological Handbook Playful Music Education 5 consists of an introductory part. It is explained in more detail how to use the methodological manual, textbook and workbook; ten chapters containing instructions for working with particular topics in the textbook and workbook and a list of recordings. It includes previews of pages from the textbook and workbook, in which the solution to individual tasks is presented. It also contains instructions referring to the relevant tasks in the textbook and workbook and QR codes that allow the teacher to play the recording from the Internet easily. The handbook includes a clearly defined class structure and can thus help even less experienced teachers; at the same time, it contains many ideas for activities from which the teacher can choose, and it is, therefore, possible to work creatively with the publications; the methodological manual ensures inter-subject relations, which are highlighted in the form of pictograms; emphasis is also placed on the connection with Art Education, which was supported by cooperation with an expert in this field. The chapters are designed to motivate pupils to learn, whether in introductory motivational tasks and pictures or other playful exercises through which various musical skills and knowledge are gradually acquired. In addition to the methodological manual, textbook, and workbook, there are three CDs with recordings of listening compositions, vocal warm-ups, and songs available with and without singing.
PrintDisplayed: 8/7/2024 09:32