STRAKOVÁ, Jana, Jaroslava SIMONOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Martin MAJCÍK and Martin FICO. Jak si školy vybírají podpůrná opatření pro sociálně znevýhodněné žáky – první výsledky evaluace post-covidové podpory (How do schools select supportive measures for socially disadvantaged students – initial results of the evaluation of post-COVID support). In Zdravotní a systémová rizika v centru zájmu: Výroční konference SYRI 2023. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak si školy vybírají podpůrná opatření pro sociálně znevýhodněné žáky – první výsledky evaluace post-covidové podpory
Name (in English) How do schools select supportive measures for socially disadvantaged students – initial results of the evaluation of post-COVID support
Authors STRAKOVÁ, Jana, Jaroslava SIMONOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Martin MAJCÍK and Martin FICO.
Edition Zdravotní a systémová rizika v centru zájmu: Výroční konference SYRI 2023, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Keywords (in Czech) post-covidová podpora; vzdělávání; sociálně znevýhodněné školy; podpůrná opatření; vícenásobná případová studie
Keywords in English post-covid support; education; socially disadvantaged schools; support measures; multiple case study
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 10/11/2023 12:55.
Abstract
Ve školním roce 2022/23 zahájilo MŠMT v rámci Reformy 3.2.2 Národního plánu obnovy projekt "Podpora rovných příležitostí“, který je zaměřený na podporu škol s vyšším poměrem žáků se sociálním znevýhodněním. V rámci projektu byl jednotlivým školám přidělený fixní rozpočet, v rámci kterého si mohly vybrat ze tří skupin opatření – personální podpora, aktivity pro žáky a jejich rodiče a další rozvoj a podpora pedagogů. Příspěvek ukáže, jak si školy z nabízené palety opatření vybíraly – kdy výběr probíhal, kdo byl do výběru zapojen a kdo naopak vyloučen, která opatření byla vybírána a jaké důvody vedly k jejich výběru, jak byli vybíráni žáci, na které jsou opatření zaměřena. Na zodpovězení těchto otázek byla využita analýza dokumentů (konkrétně analýz potřeb vypracovaných zapojenými školami) a rozhovorů s aktéry (ne)zapojenými do rozhodování. Výsledky analýz přispějí k identifikaci rizikových faktorů autonomního výběru opatření školami a umožní lépe zacílit výběr podpůrných opatření do budoucna.
Abstract (in English)
In the school year 2022/23, as part of Reform 3.2.2 of the National Recovery Plan, the Ministry of Education, Youth and Sports (MŠMT) launched the project "Support for Equal Opportunities," which focuses on supporting schools with a higher proportion of students facing social disadvantage. Within the project, each school was allocated a fixed budget, allowing them to choose from three groups of measures: personnel support, activities for students and their parents, and further professional development and support for teachers. This contribution will demonstrate how schools made their selections from the offered range of measures – when the selection process took place, who was involved in the selection, and who, on the contrary, was excluded. It will also explore which measures were chosen, the reasons behind their selection, how students targeted by these measures were selected. To answer these questions, document analysis (specifically analyses of needs prepared by the involved schools) and interviews with stakeholders (both involved and not involved in decision-making) were conducted. The results of the analyses will contribute to identifying the risk factors in the autonomous selection of measures by schools and will enable a more targeted selection of support measures in the future.
Links
LX22NPO5101, research and development projectName: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Acronym: SYRI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 5.1 EXCELES
PrintDisplayed: 22/7/2024 16:01