KALOVÁ, Simona. Accuracy Matters: Exploring the Accuracy of Advanced Learner English in Czech Tertiary Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022, 211 s. ISBN 978-80-280-0334-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Accuracy Matters: Exploring the Accuracy of Advanced Learner English in Czech Tertiary Education
Název česky Na přesnosti záleží. Zkoumání přesnosti žákovského jazyka u pokročilých studentů angličtiny v českém terciárním vzdělávání
Autoři KALOVÁ, Simona.
Vydání 1. vyd. Brno, 211 s. 2022.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
ISBN 978-80-280-0334-0
Klíčová slova česky žákovský jazyk, chyba, norma, přesnost, didaktická intervence, test, posouzení gramatické správnosti, test jistoty odpovídání, korpusová analýza
Klíčová slova anglicky learner language; error; norm; accuracy; educational intervention; grammaticality judgement test; corpus-based analysis
Štítky Munipress
Změnil Změnila: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Změněno: 14. 11. 2023 15:15.
Anotace
This publication explores the accuracy of advanced learner language of students of English philology, and the possibilities of enhancing it. It aims to verify the efficacy of targeted educational intervention aimed at raising awarenness of errors typically committed by Czech and Slovak learners of English, and at limiting the number of errors. Quasi-experimental methodology adopting pre-test and post-test was employed, using a convenience sample of 70 undergraduate university students of English. Several research tools were applied: grammaticality judgement test and certainty-based marking, corpus analysis of samples of free spoken and written learner production, and questionnaires providing contextual information. Descriptive statistical analysis of the results manifested the statistically significant positive impact of targeted intervention in the pilot group in both explored aspects, the ability to identify and correct errors and certainty of answering. The experimental group has improved in three of the four aspects under scrutiny, in identifying erroneous sentences and providing correct answers, in certainty of answering and in the accuracy of spoken language. This improvement was statistically significant. One of the major contributions of this research is identifying major error-prone areas of advanced learner English of Czech and Slovak learners. These are in particular grammar errors, especially in the use of articles and lexical errors, most likely committed as a result of negative L1 transfer. An annotated learner corpus which was devised as an analytical tool for this project can be used in future research to examine other aspects of advanced learner language.
Anotace česky
Tato publikace se zaměřuje na přesnost žákovského jazyka u pokročilých studentů anglické filologie a možnosti, jak ji zvýšit. Výzkum si kladl za cíl empiricky ověřit účinnost cílené didaktické intervence, zaměřené na zvýšení povědomí o chybách, které jsou považovány za typické pro české a slovenské mluvčí angličtiny jako cizího jazyka, a na snížení chybovosti jejich žákovského jazyka. Ve výzkumu byl použit kvazi-experimentální design s využitím pre-testu a post-testu. Výzkumný soubor tvořilo 70 studentů anglické filologie. Účinek intervence byl zjišťován pomocí několika výzkumných nástrojů: testu posouzení gramatické správnosti, testu jistoty odpovídání, korpusové analýzy mluveného a psaného jazyka, a kontextových dotazníků. Deskriptivní statistická analýza prokázala pozitivní, statisticky významný dopad intervence v pilotní skupině, a to v obou zkoumaných aspektech, schopnosti identifikovat a opravit chyby, a v jistotě odpovídání. Experimentální skupina se zlepšila ve třech ze čtyř zkoumaných hledisek, ve schopnosti identifikovat a opravit chyby, v jistotě odpovídání a v přesnosti mluveného projevu; toto zlepšení bylo statisticky významné. Jedním z největších přínosů tohoto výzkumu je identifikace problematických oblastí pokročilé žákovské angličtiny u českých a slovenských mluvčích. Jsou to zejména gramatické chyby v používání členů a chyby lexikální, k nimž dochází patrně v důsledku negativního působení mateřského jazyka. Anotovaný žákovský korpus, který byl pro tento výzkum vytvořen, umožňuje další analýzu různých aspektů žákovského jazyka v budoucím výzkumu.
Návaznosti
MUNI/A/1305/2021, interní kód MUNázev: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Akronym: AKTEV XI)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum v didaktice cizích jazyků
VytisknoutZobrazeno: 30. 6. 2024 17:05