Detailed Information on Publication Record
2022
Accuracy Matters: Exploring the Accuracy of Advanced Learner English in Czech Tertiary Education
KALOVÁ, SimonaBasic information
Original name
Accuracy Matters: Exploring the Accuracy of Advanced Learner English in Czech Tertiary Education
Name in Czech
Na přesnosti záleží. Zkoumání přesnosti žákovského jazyka u pokročilých studentů angličtiny v českém terciárním vzdělávání
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 211 pp. 2022
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-280-0334-0
Keywords (in Czech)
žákovský jazyk, chyba, norma, přesnost, didaktická intervence, test, posouzení gramatické správnosti, test jistoty odpovídání, korpusová analýza
Keywords in English
learner language; error; norm; accuracy; educational intervention; grammaticality judgement test; corpus-based analysis
Tags
Změněno: 14/11/2023 15:15, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
This publication explores the accuracy of advanced learner language of students of English philology, and the possibilities of enhancing it. It aims to verify the efficacy of targeted educational intervention aimed at raising awarenness of errors typically committed by Czech and Slovak learners of English, and at limiting the number of errors. Quasi-experimental methodology adopting pre-test and post-test was employed, using a convenience sample of 70 undergraduate university students of English. Several research tools were applied: grammaticality judgement test and certainty-based marking, corpus analysis of samples of free spoken and written learner production, and questionnaires providing contextual information. Descriptive statistical analysis of the results manifested the statistically significant positive impact of targeted intervention in the pilot group in both explored aspects, the ability to identify and correct errors and certainty of answering. The experimental group has improved in three of the four aspects under scrutiny, in identifying erroneous sentences and providing correct answers, in certainty of answering and in the accuracy of spoken language. This improvement was statistically significant. One of the major contributions of this research is identifying major error-prone areas of advanced learner English of Czech and Slovak learners. These are in particular grammar errors, especially in the use of articles and lexical errors, most likely committed as a result of negative L1 transfer. An annotated learner corpus which was devised as an analytical tool for this project can be used in future research to examine other aspects of advanced learner language.
In Czech
Tato publikace se zaměřuje na přesnost žákovského jazyka u pokročilých studentů anglické filologie a možnosti, jak ji zvýšit. Výzkum si kladl za cíl empiricky ověřit účinnost cílené didaktické intervence, zaměřené na zvýšení povědomí o chybách, které jsou považovány za typické pro české a slovenské mluvčí angličtiny jako cizího jazyka, a na snížení chybovosti jejich žákovského jazyka. Ve výzkumu byl použit kvazi-experimentální design s využitím pre-testu a post-testu. Výzkumný soubor tvořilo 70 studentů anglické filologie. Účinek intervence byl zjišťován pomocí několika výzkumných nástrojů: testu posouzení gramatické správnosti, testu jistoty odpovídání, korpusové analýzy mluveného a psaného jazyka, a kontextových dotazníků. Deskriptivní statistická analýza prokázala pozitivní, statisticky významný dopad intervence v pilotní skupině, a to v obou zkoumaných aspektech, schopnosti identifikovat a opravit chyby, a v jistotě odpovídání. Experimentální skupina se zlepšila ve třech ze čtyř zkoumaných hledisek, ve schopnosti identifikovat a opravit chyby, v jistotě odpovídání a v přesnosti mluveného projevu; toto zlepšení bylo statisticky významné. Jedním z největších přínosů tohoto výzkumu je identifikace problematických oblastí pokročilé žákovské angličtiny u českých a slovenských mluvčích. Jsou to zejména gramatické chyby v používání členů a chyby lexikální, k nimž dochází patrně v důsledku negativního působení mateřského jazyka. Anotovaný žákovský korpus, který byl pro tento výzkum vytvořen, umožňuje další analýzu různých aspektů žákovského jazyka v budoucím výzkumu.
Links
MUNI/A/1305/2021, interní kód MU |
|