V originále
Aktivní politika zdůrazňuje uplatňování individuálního přístupu k uchazečům o zaměstnání a současně I rozpoznávání a zohledňování jejich potřeb. Pracovníci Úřadu práce, kteří jsou v osobním kontaktu s klienty, jsou ale současně též v roli uplatňovatelů sankcí vůči uchazečům o zaměstnání. Tedy jejich role je současně jak podpůrná, tak kázeňská. V tomto článku se zabýváme otázkou volnosti pracovníků první linie při uplatňování sankcí a tím, jak tito pracovníci sankce uplatňují. Využíváme data z rozhovorů provedených na dvou konkrétních pobočkách Úřadu práce. Zjistili jsme, že poradci využívali své rozhodovací volnosti ve prospěch klientů. Např. tedy v některých případech sankci neuplatňují, i když došlo k porušení pravidel. Jejich rozhodnutí jsou přitom vedena empatií, uplatněním specifických hodnot, profesionální zkušeností a posouzením konkrétního chování a minulosti klienta na Úřadu práce.
In English
Active labour market policy emphasises applying an individual approach to the unemployed and understanding and acknowledging their individual needs. However, the staff at the Labour Office of the Czech Republic (PES), who are in direct contact with the clients, are also in charge of the administration of sanctions. Their agenda therefore combines both supportive and disciplinary roles. In this article, we examine how much discretion these frontline workers have in the area of sanctioning clients and how they exercise it. We analyse qualitative data from semi-structured interviews conducted at two contact local offices of the PES. The interviews revealed that job advisors use their discretion in favour of clients, i.e. they don't proceed with the sanctions despite violation of the rules by client (especially in the case of certain categories of clients and specific types of rule violation). Their decisions are influenced by their empathy, values, and professional experiences, and by the behaviour of clients and their history with the PES.