SOCHOROVÁ, Dagmar and Milan KUBIATKO. THE INFLUENCE OF SELECTED FACTORS ON THE LOWER SECONDARY SCHOOL TEACHERS' PERCEPTION OF MEDIA EDUCATION. Problems of Education in the 21st Century. Lithuania, 2023, vol. 81, No 5, p. 702-714. ISSN 1822-7864. Available from: https://dx.doi.org/10.33225/pec/23.81.702.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name THE INFLUENCE OF SELECTED FACTORS ON THE LOWER SECONDARY SCHOOL TEACHERS' PERCEPTION OF MEDIA EDUCATION
Name in Czech Pojetí mediální výchovy u učitelů druhého stupně základních škol
Authors SOCHOROVÁ, Dagmar (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Milan KUBIATKO (703 Slovakia).
Edition Problems of Education in the 21st Century, Lithuania, 2023, 1822-7864.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Lithuania
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.700 in 2022
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00132301
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.33225/pec/23.81.702
UT WoS 001092240200001
Keywords (in Czech) percepce učitelů; mediální výchova; vícenásobná regrese; kvantitativní výzkum
Keywords in English teachers’ perception; media education; multiple regression model; quantitative approach
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 14/12/2023 11:23.
Abstract
Media education is an educational subject whose parent fields are not firmly defined. It is located at the intersection of subjects like pedagogy, media studies, film science, aesthetics, sociology, psychology and other humanities and social disciplines. The aim of the research was to determine the influence of various factors on the perception of media education among teachers. 600 teachers participated in the research, and the research tool was a self-designed questionnaire. It was divided into several parts, with the media part containing 12 items focused on the perception of education. The multiple regression model was used as the statistical method for the identification of significant factors. Also, Pearson’s correlation coefficient and a student t-test were used for the identification of a significant relationship and whether the use of different methods and forms had a significant effect on media education perception. The length of teaching experience, the benefits of media education in the areas of knowledge, abilities and skills, as well as the last variable – receptive circles, were shown to be significant factors. Higher implementation of media education into the school subjects would be beneficial for every participant of the teaching process.
Abstract (in Czech)
Mediální výchova (dále rovněž „MV“) je vyučovací předmět, jehož mateřské obory nejsou pevně vymezeny, nachází se v průsečíku zájmů pedagogiky, mediálních studií, filmové vědy, estetiky, sociologie, psychologie i dalších humanitních a sociálních disciplín. V rámci výzkumného šetření byla snaha zjistit vliv vybraných proměnných na percepci mediální výchovy učiteli. Na výzkumu participovalo 600 učitelů, přičemž výzkumným nástrojem byl dotazník vlastní konstrukce. Ten byl rozdělen do více částí, přičemž nosnou je část obsahující 12 položek zaměřených na pojetí mediální výchovy. Jako statistická metoda byla použita vícenásobní regrese a doplňkově Pearsonův korelační koeficient a Studentův t-test pro nezávislé výběry. Jako významné faktory se projevila délka praxe, přínosy mediální výchovy v oblasti vědomostí, schopností a dovedností, jakož i poslední proměnná – receptivní okruhy. Implementace do pedagogické praxe a možnosti pro další výzkum jsou diskutovány.
PrintDisplayed: 5/5/2024 03:57