VÁLEK, Jan and Vítězslav VIŠNOVSKÝ. Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat? (Is it more important to know everything in your field or to be able to ask the right questions?). In Trendy ve vzdělávání 2023. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Name in Czech Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Name (in English) Is it more important to know everything in your field or to be able to ask the right questions?
Authors VÁLEK, Jan and Vítězslav VIŠNOVSKÝ.
Edition Trendy ve vzdělávání 2023, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Umělá inteligence; vzdělávání; učitelé
Keywords in English Artificial intelligence; education; teachers
Changed by Changed by: PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133. Changed: 20/11/2023 12:07.
Abstract
Příspěvek bude zaměřen na využití umělé inteligence (AI) ve výuce odborných ale i přírodovědných předmětů na základních a středních školách a důsledky tohoto dění pro praxi Hui (2020), (Attwell et al., 2020). V uplynulých měsících došlo k rozvoji, a hlavně otevřené dostupnosti AI kterému ve fázi testování klademe různé otázky a získáváme odpovědi různých. Problémem ale je, že čím lépe otázku položíme, tím kvalitnější získáme i odpověď (snad). Analogický problém jsme poprvé pocítili, když se rozšířili internetové vyhledávače obecně, které jsou nyní naší každodenní pomůckou. Tehdy jsme se také museli naučit správně ptát. I v tomto případě jsme se museli naučit správně pokládat otázky. Totožné problémy stojí před námi i nyní. Nejen pro pedagogickou praxi, ale hlavně pro běžný/praktický život na který žáka škola připravuje, je potřeba aby žáci měli stále základní penzum vědomostí a dovedností, aby mohli správně vyhodnocovat předkládané informace (Attwell et al., 2021).
Abstract (in English)
The paper will focus on the use of artificial intelligence (AI) in the teaching of both vocational and science subjects in primary and secondary schools and the implications of this for practice Hui (2020), (Attwell et al., 2020). In recent months, there has been a development, and especially open availability of AI which in the testing phase we put various questions and getting different answers. The problem, however, is that the better the question we ask, the better quality we get the answer (hopefully). We first felt an analogous problem when internet search engines in general became widespread, which are now our everyday tools. Back then, we also had to learn how to ask the right questions. In this case, too. we had to learn how to ask the right questions. The same problems are facing us now. Not only for pedagogical practice, but more importantly, for the everyday/practical life that the school prepares students for, they still need to have a basic understanding of knowledge and skills to be able to evaluate the information presented correctly (Attwell et al., 2021).
Links
MUNI/A/1291/2022, interní kód MUName: Vzdělávání na základních a středních školách zaměřené na rozvoj přírodovědných, technických, digitálních, informatických a odborných kompetencí
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:49