Detailed Information on Publication Record
2023
Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
VÁLEK, Jan and Vítězslav VIŠNOVSKÝBasic information
Original name
Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Name in Czech
Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Name (in English)
Is it more important to know everything in your field or to be able to ask the right questions?
Authors
Edition
Trendy ve vzdělávání 2023, 2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Umělá inteligence; vzdělávání; učitelé
Keywords in English
Artificial intelligence; education; teachers
Změněno: 20/11/2023 12:07, PhDr. Jan Válek, Ph.D.
V originále
Příspěvek bude zaměřen na využití umělé inteligence (AI) ve výuce odborných ale i přírodovědných předmětů na základních a středních školách a důsledky tohoto dění pro praxi Hui (2020), (Attwell et al., 2020). V uplynulých měsících došlo k rozvoji, a hlavně otevřené dostupnosti AI kterému ve fázi testování klademe různé otázky a získáváme odpovědi různých. Problémem ale je, že čím lépe otázku položíme, tím kvalitnější získáme i odpověď (snad). Analogický problém jsme poprvé pocítili, když se rozšířili internetové vyhledávače obecně, které jsou nyní naší každodenní pomůckou. Tehdy jsme se také museli naučit správně ptát. I v tomto případě jsme se museli naučit správně pokládat otázky. Totožné problémy stojí před námi i nyní. Nejen pro pedagogickou praxi, ale hlavně pro běžný/praktický život na který žáka škola připravuje, je potřeba aby žáci měli stále základní penzum vědomostí a dovedností, aby mohli správně vyhodnocovat předkládané informace (Attwell et al., 2021).
In English
The paper will focus on the use of artificial intelligence (AI) in the teaching of both vocational and science subjects in primary and secondary schools and the implications of this for practice Hui (2020), (Attwell et al., 2020). In recent months, there has been a development, and especially open availability of AI which in the testing phase we put various questions and getting different answers. The problem, however, is that the better the question we ask, the better quality we get the answer (hopefully). We first felt an analogous problem when internet search engines in general became widespread, which are now our everyday tools. Back then, we also had to learn how to ask the right questions. In this case, too. we had to learn how to ask the right questions. The same problems are facing us now. Not only for pedagogical practice, but more importantly, for the everyday/practical life that the school prepares students for, they still need to have a basic understanding of knowledge and skills to be able to evaluate the information presented correctly (Attwell et al., 2021).
Links
MUNI/A/1291/2022, interní kód MU |
|