Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
VÁLEK, Jan and Vítězslav VIŠNOVSKÝ. Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat? (Is it more important to know everything in your field or to be able to ask the right questions?). In Trendy ve vzdělávání 2023. 2023. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat? |
Name in Czech | Je důležitější ze svého oboru všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat? |
Name (in English) | Is it more important to know everything in your field or to be able to ask the right questions? |
Authors | VÁLEK, Jan and Vítězslav VIŠNOVSKÝ. |
Edition | Trendy ve vzdělávání 2023, 2023. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | Umělá inteligence; vzdělávání; učitelé |
Keywords in English | Artificial intelligence; education; teachers |
Changed by | Changed by: PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133. Changed: 20/11/2023 12:07. |
Abstract |
---|
Příspěvek bude zaměřen na využití umělé inteligence (AI) ve výuce odborných ale i přírodovědných předmětů na základních a středních školách a důsledky tohoto dění pro praxi Hui (2020), (Attwell et al., 2020). V uplynulých měsících došlo k rozvoji, a hlavně otevřené dostupnosti AI kterému ve fázi testování klademe různé otázky a získáváme odpovědi různých. Problémem ale je, že čím lépe otázku položíme, tím kvalitnější získáme i odpověď (snad). Analogický problém jsme poprvé pocítili, když se rozšířili internetové vyhledávače obecně, které jsou nyní naší každodenní pomůckou. Tehdy jsme se také museli naučit správně ptát. I v tomto případě jsme se museli naučit správně pokládat otázky. Totožné problémy stojí před námi i nyní. Nejen pro pedagogickou praxi, ale hlavně pro běžný/praktický život na který žáka škola připravuje, je potřeba aby žáci měli stále základní penzum vědomostí a dovedností, aby mohli správně vyhodnocovat předkládané informace (Attwell et al., 2021). |
Abstract (in English) |
---|
The paper will focus on the use of artificial intelligence (AI) in the teaching of both vocational and science subjects in primary and secondary schools and the implications of this for practice Hui (2020), (Attwell et al., 2020). In recent months, there has been a development, and especially open availability of AI which in the testing phase we put various questions and getting different answers. The problem, however, is that the better the question we ask, the better quality we get the answer (hopefully). We first felt an analogous problem when internet search engines in general became widespread, which are now our everyday tools. Back then, we also had to learn how to ask the right questions. In this case, too. we had to learn how to ask the right questions. The same problems are facing us now. Not only for pedagogical practice, but more importantly, for the everyday/practical life that the school prepares students for, they still need to have a basic understanding of knowledge and skills to be able to evaluate the information presented correctly (Attwell et al., 2021). |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1291/2022, interní kód MU | Name: Vzdělávání na základních a středních školách zaměřené na rozvoj přírodovědných, technických, digitálních, informatických a odborných kompetencí |
Investor: Masaryk University |
PrintDisplayed: 4/10/2024 21:17