LEVÍČEK, Dominik and Martin VRUBEL. Výuka Braillského notopisu via online (Teaching Braille Music Notation via Online Methods). ŠTÚDIE ZO ŠPECIÁLNEJ PEDAGOGIKY. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2023, vol. 12, No 2, p. 30-43. ISSN 2585-7363.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výuka Braillského notopisu via online
Name (in English) Teaching Braille Music Notation via Online Methods
Authors LEVÍČEK, Dominik (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin VRUBEL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition ŠTÚDIE ZO ŠPECIÁLNEJ PEDAGOGIKY, Prešov, Prešovská univerzita v Prešově, 2023, 2585-7363.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW odkaz na článek v e-verzi
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00132327
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) braillský kód; braillský notopis; nevidomost; online; výuka; zrakové postižení
Keywords in English blindness; Braille code; Braille music notation; online; teaching; visual impairment
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 29/1/2024 13:30.
Abstract
Jednopřípadová evaluační studie se zaměřuje na srovnání výuky Braillského notopisu s využitím intervenčního prostředku v podobě webového rozhraní www.braille-music.org s výukou vedenou běžným způsobem při využití učebnice Notopis nevidomých. Práce reaguje na období pandemie a s ním související trend digitalizace, přičemž přichází se zjištěními, že nově vytvořená interaktivní platforma Braille-Music je pomůckou kompatibilní s asistivními technologiemi pro osoby se zrakovým postižením a efektivní alternativa, případně doplněk k tradičním výukovým postupům pro využití ve výuce bodové notace.
Abstract (in English)
A single-case evaluation study compares the teaching of Braille music notation using an intervention tool in the form of the web interface www.braille-music.org with traditional teaching using the textbook „Notopis nevidomých“. The study responds to the pandemic and the related trend of digitalisation and shows that the newly created interactive platform Braille-Music is compatible with assistive technologies for people with visual impairments and is an effective alternative or supplement to traditional teaching methods for teaching Braille notation.
Links
MUNI/B/1294/2022, interní kód MUName: Rozvoj znalostí a dovedností studujících v doktorských programech v oblasti sociálně vědní metodologie a prezentačních dovedností – zaměřeno na studující reflektující téma jinakosti ve vzdělávání
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 23/6/2024 16:58