Detailed Information on Publication Record
2023
When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
SVOBODA, FrantišekBasic information
Original name
When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
Name in Czech
When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
Authors
SVOBODA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1212-0391
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 0.100 in 2022
RIV identification code
RIV/00216224:14210/23:00132388
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
001205902200006
Keywords (in Czech)
kolektivní správci práv; digitální trhy; hudba; konkurence
Keywords in English
copyright collectives; digital markets; music; competition
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 9/5/2024 10:48, Mgr. Kateřina Rajsová
V originále
The tremendous growth of digitization in recent years has raised again the question of the functionality and necessity of the original structure of copyright protection, especially the copyright collectives. Especially music markets have transformed to such an extent that earlier arguments in favour of the existence of copyright collectives are questionable. The transition from monopolistic and oligopolistic structures to more individual and competitive market is accelerated by the digital economy forces. Even more, the new organisation of the music market has the potential to establish a new stability. The final product of the transformation will be a simpler and shorter creator-consumer chain that will render the market more flexible and competitive, with lower prices and a greater selection. Digital service providers can efficiently collect fees from various music uses. In such world the role of current form of copyrights and copyright collectives can be considered a part of the problem rather than solution.
In Czech
Obrovský nárůst digitalizace v posledních letech znovu nastolil otázku funkčnosti a nezbytnosti původní struktury ochrany autorských práv, zejména kolektivních správců práv. Zejména hudební trhy se proměnily do té míry, že dřívější argumenty ve prospěch existence těchto institucí jsou sporné. Přechod od monopolních a oligopolních struktur k individuálnějšímu a konkurenčnějšímu trhu urychlují síly digitální ekonomiky. Ba co víc, nová organizace hudebního trhu má potenciál nastolit novou stabilitu. Konečným produktem transformace bude jednodušší a kratší řetězec tvůrce-spotřebitel, díky němuž bude trh pružnější a konkurenceschopnější, s nižšími cenami a větším výběrem. Poskytovatelé digitálních služeb mohou efektivně vybírat poplatky z různých způsobů užití hudby. V takovém světě lze roli současné podoby autorských práv a autorských kolektivů považovat spíše za součást problému než za jeho řešení.
Links
MUNI/A/1061/2022, interní kód MU |
|