J 2023

When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?

SVOBODA, František

Basic information

Original name

When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?

Name in Czech

When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?

Authors

SVOBODA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1212-0391

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.100 in 2022

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00132388

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

001205902200006

Keywords (in Czech)

kolektivní správci práv; digitální trhy; hudba; konkurence

Keywords in English

copyright collectives; digital markets; music; competition

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/5/2024 10:48, Mgr. Kateřina Rajsová

Abstract

V originále

The tremendous growth of digitization in recent years has raised again the question of the functionality and necessity of the original structure of copyright protection, especially the copyright collectives. Especially music markets have transformed to such an extent that earlier arguments in favour of the existence of copyright collectives are questionable. The transition from monopolistic and oligopolistic structures to more individual and competitive market is accelerated by the digital economy forces. Even more, the new organisation of the music market has the potential to establish a new stability. The final product of the transformation will be a simpler and shorter creator-consumer chain that will render the market more flexible and competitive, with lower prices and a greater selection. Digital service providers can efficiently collect fees from various music uses. In such world the role of current form of copyrights and copyright collectives can be considered a part of the problem rather than solution.

In Czech

Obrovský nárůst digitalizace v posledních letech znovu nastolil otázku funkčnosti a nezbytnosti původní struktury ochrany autorských práv, zejména kolektivních správců práv. Zejména hudební trhy se proměnily do té míry, že dřívější argumenty ve prospěch existence těchto institucí jsou sporné. Přechod od monopolních a oligopolních struktur k individuálnějšímu a konkurenčnějšímu trhu urychlují síly digitální ekonomiky. Ba co víc, nová organizace hudebního trhu má potenciál nastolit novou stabilitu. Konečným produktem transformace bude jednodušší a kratší řetězec tvůrce-spotřebitel, díky němuž bude trh pružnější a konkurenceschopnější, s nižšími cenami a větším výběrem. Poskytovatelé digitálních služeb mohou efektivně vybírat poplatky z různých způsobů užití hudby. V takovém světě lze roli současné podoby autorských práv a autorských kolektivů považovat spíše za součást problému než za jeho řešení.

Links

MUNI/A/1061/2022, interní kód MU
Name: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.
Investor: Masaryk University, Art, media and design: historical transformations, current trends and future challenges. Part 2.