SVOBODA, František. When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives? Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2023, vol. 58, No 2, p. 93-113. ISSN 1212-0391. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/MB2023-2-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
Name in Czech When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
Authors SVOBODA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1212-0391.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.100 in 2022
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00132388
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2023-2-8
UT WoS 001205902200006
Keywords (in Czech) kolektivní správci práv; digitální trhy; hudba; konkurence
Keywords in English copyright collectives; digital markets; music; competition
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Rajsová, učo 438994. Changed: 9/5/2024 10:48.
Abstract
The tremendous growth of digitization in recent years has raised again the question of the functionality and necessity of the original structure of copyright protection, especially the copyright collectives. Especially music markets have transformed to such an extent that earlier arguments in favour of the existence of copyright collectives are questionable. The transition from monopolistic and oligopolistic structures to more individual and competitive market is accelerated by the digital economy forces. Even more, the new organisation of the music market has the potential to establish a new stability. The final product of the transformation will be a simpler and shorter creator-consumer chain that will render the market more flexible and competitive, with lower prices and a greater selection. Digital service providers can efficiently collect fees from various music uses. In such world the role of current form of copyrights and copyright collectives can be considered a part of the problem rather than solution.
Abstract (in Czech)
Obrovský nárůst digitalizace v posledních letech znovu nastolil otázku funkčnosti a nezbytnosti původní struktury ochrany autorských práv, zejména kolektivních správců práv. Zejména hudební trhy se proměnily do té míry, že dřívější argumenty ve prospěch existence těchto institucí jsou sporné. Přechod od monopolních a oligopolních struktur k individuálnějšímu a konkurenčnějšímu trhu urychlují síly digitální ekonomiky. Ba co víc, nová organizace hudebního trhu má potenciál nastolit novou stabilitu. Konečným produktem transformace bude jednodušší a kratší řetězec tvůrce-spotřebitel, díky němuž bude trh pružnější a konkurenceschopnější, s nižšími cenami a větším výběrem. Poskytovatelé digitálních služeb mohou efektivně vybírat poplatky z různých způsobů užití hudby. V takovém světě lze roli současné podoby autorských práv a autorských kolektivů považovat spíše za součást problému než za jeho řešení.
Links
MUNI/A/1061/2022, interní kód MUName: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.
Investor: Masaryk University, Art, media and design: historical transformations, current trends and future challenges. Part 2.
PrintDisplayed: 20/5/2024 10:48