J 2023

Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní.

FIŠER, Zbyněk

Basic information

Original name

Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní.

Name (in English)

Using Creative Writing Methods to Develop Text-Based Competences.

Authors

FIŠER, Zbyněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Slovo a Smysl, Praha, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2023, 1214-7915

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60205 Literary theory

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00132390

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Tvůrčí psaní; textová kompetence; senzibilizace; imitace literární tvorby; induktivní poznávání; dynamická mysl; protokol jako didaktický nástroj

Keywords in English

creative writing; text competence; sensitization; imitation of literary creation; inductive cognition; dynamic thinking; protocol as a didactic tool

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 29/2/2024 09:38, Bc. Alena Kmochová

Abstract

V originále

Transdisciplinárně založený obor tvůrčí psaní nabízí didaktické využití v rozmanitých analyticko-interpretačních, imitačních nebo textotvorných operacích s textem na poli literatury, publicistiky, odborného psaní nebo překladatelství. Tvůrčí psaní má vypracované metody použitelné ve všech možných přístupech k textu od recepce a analýzy přes identifikaci významů, stylových, makropoetických a žánrových charakteristik po jejich interpretaci a hodnocení, v oblasti rozvoje textotvorných dovedností od modelace tématu a struktury textu přes rozvoj individuálního stylu po optimalizaci a sebereflexi psaní. Tím pádem jsou techniky tvůrčího psaní použitelné v literární výchově, ve výuce literární teorie, při výuce slohových postupů i při tréninku překladatelských kompetencí, pro práci odborného i popularizačního psaní. Na příkladech práce se studujícími na VŠ představí autor možnosti, jak lze za pomoci cílených cvičení rozvíjet a prohlubovat empatii vůči slovesnému dílu, a možnosti a výhody uplatnění tvůrčích textotvorných strategií při operacích s texty. Tvůrčí psaní se tak jeví jako metodologicky, kvantitativně i kvalitativně vhodná alternativa pro rozvoj komunikačních kompetencí na bázi práce s textem.

In English

The transdisciplinary field of creative writing offers didactic tools for working with text in various analytical-interpretive, imitative, or text-creating operations in the fields of literature, journalism, professional writing, and translation. Creative writing has elaborated methods for developing the skills necessary for making texts, from the modelling of theme and structure, to the development of individual style, to optimization and self-reflective writing. These methods include: reception and analysis; identification of meaning and other (stylistic, macropoetic, and genre-based) characteristics; interpretation; and assessment. In this way, creative writing techniques are not only relevant to professional and popular writing, but to the teaching of literature, literary theory, stylistic procedures, and translation. In this essay, the author presents examples from his work with university students, to demonstrate the potential, using targeted exercises, for developing and deepening empathy towards text-based works, as well as the possibilities and advantages of applying creative text-making strategies when working with texts. Creative writing thus appears to be a methodologically, quantitatively, and qualitatively suitable choice for the development of communication competences based on working with texts.

Links

MUNI/A/1418/2022, interní kód MU
Name: Zkoumání literatury a kultury v intertextových a intermediálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Exploring Literature and Culture in Intertextual and Intermedia Contexts