V originále
Nahlédneme-li současnou pedagogickou diskusi o učení a vyučování, nalezneme rozsáhlý korpus technických návodů, metod a strategií na efektivní vzdělávání. Je nemožné posoudit, která metoda je vhodnější pro kvalitní učení a vyučování, ale ani to není předmětem našeho zkoumání. Podíváme se na učení a vzdělávání perspektivou základní metafor, které nahlížíme jako idealizované typy odkazující na základní epistemologické linie v otázce učení. Cílem textu je analyzovat tři převládající metafory učení, které reflektují určité diskurzy, ideje, hodnoty a postoje v pedagogické diskusi. Chceme zaprvé na základě analýzy současného pedagogického diskurzu popsat podstatné principy metafor, abychom zadruhé díky deskripci znaků používaných metafor mohli přinést odpověď na otázku co hýbe metaforami a čím hýbou metafory. Vyústěním textu je popis specifického světa metafor, ve kterém žijeme, a vysvětlení tří specifických mechanismů, jimiž se metafory snaží získat dominanci v pedagogické diskusi.
Anglicky
If we look contemporary educational debate about learning and teaching, we find a large body of technical manuals, methods and strategies for effective learning. It is impossible to assess which method is more suitable for high-quality learning and teaching, but that's not the subject of our investigation. We will look at teaching and learning perspective basic metaphors which we view as idealized types referring to the basic epistemological line on the issue of learning. The text aims to analyze the three dominant metaphors of learning that reflect certain discourses, ideas, values and attitudes in the educational debate. We firstly based on an analysis of current pedagogical discourse metaphors to describe the essential principles that we and secondly, the description of the characters used metaphors to bring an answer to the question of what moves and what metaphors move metaphors. The outcome is a description of the specific imagery of the world in which we live, and the explanation of the three specific mechanisms that metaphors trying to gain dominance in the educational debate.