Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2345937, author = {Jireček, Miroslav}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, keywords = {history; school subjects; lower secondary school; autonomy; integration; time allocation; modern history}, language = {cze}, issn = {1804-1132}, journal = {Historie - Otázky - Problémy}, title = {Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů}, url = {https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/11/2023/12/Miroslav-Jirecek_17-38.pdf}, volume = {15}, year = {2023} }
TY - JOUR ID - 2345937 AU - Jireček, Miroslav PY - 2023 TI - Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů JF - Historie - Otázky - Problémy VL - 15 IS - 2 SP - 17-38 EP - 17-38 PB - Ústav českých dějin FF UK SN - 18041132 KW - history KW - school subjects KW - lower secondary school KW - autonomy KW - integration KW - time allocation KW - modern history UR - https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/11/2023/12/Miroslav-Jirecek_17-38.pdf N2 - Příspěvek představuje analýzu školních vzdělávacích programů dějepisu na českých základních školách (nižší sekundární stupeň). Sledována byla samostatnost (či integrace předmětu), jeho časové dotace a zastoupení moderních dějin v současné době. Výsledky aktuální analýzy byly porovnány s dříve získanými daty. Příspěvek tak nabízí pohled na problematiku po částečné implementaci změn státního kurikula (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) v souvislosti s posílením informatiky (tzv. „malá revize“). Patrné je, že dějepis je na naprosté většině škol vyučován jako samostatný předmět. Časová dotace dějepisu v závislosti na provedené změně státního kurikula na řadě škol poklesla, stále však asi na sedmi z deseti škol činí dohromady osm týdenních vyučovacích hodin (což byla dotace, která dějepisu náležela na konci období minulého režimu). Roste však počet škol s nižší časovou dotací. Jako problematický se jeví prostor, který na našich školách věnujeme moderním dějinám, když v posledním ročníku základní školy probíráme v rámci dějepisu v naprosté většině učivo pokrývající více než sto let dějin, přitom tohoto učiva stále přibývá. Školy mají z velké části svoji kurikulární autonomii. Přičemž změny v některých oblastech přicházejí velmi pomalu. Zřejmě pomaleji, než kdyby bylo o těchto otázkách rozhodováno centrálně. ER -
JIREČEK, Miroslav. Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů (Changes in the teaching of history through the lens of school curricula). \textit{Historie - Otázky - Problémy}. Praha: Ústav českých dějin FF UK, 2023, vol.~15, No~2, p.~17-38. ISSN~1804-1132.
|