JIREČEK, Miroslav. Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů (Changes in the teaching of history through the lens of school curricula). Historie - Otázky - Problémy. Praha: Ústav českých dějin FF UK, 2023, vol. 15, No 2, p. 17-38. ISSN 1804-1132.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů
Name in Czech Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů
Name (in English) Changes in the teaching of history through the lens of school curricula
Authors JIREČEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Historie - Otázky - Problémy, Praha, Ústav českých dějin FF UK, 2023, 1804-1132.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00132407
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) dějepis, školní předmět, nižší sekundární vzdělávání, samostatnost, integrace, časové dotace, moderní dějiny
Keywords in English history; school subjects; lower secondary school; autonomy; integration; time allocation; modern history
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 23/1/2024 12:43.
Abstract
Příspěvek představuje analýzu školních vzdělávacích programů dějepisu na českých základních školách (nižší sekundární stupeň). Sledována byla samostatnost (či integrace předmětu), jeho časové dotace a zastoupení moderních dějin v současné době. Výsledky aktuální analýzy byly porovnány s dříve získanými daty. Příspěvek tak nabízí pohled na problematiku po částečné implementaci změn státního kurikula (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) v souvislosti s posílením informatiky (tzv. „malá revize“). Patrné je, že dějepis je na naprosté většině škol vyučován jako samostatný předmět. Časová dotace dějepisu v závislosti na provedené změně státního kurikula na řadě škol poklesla, stále však asi na sedmi z deseti škol činí dohromady osm týdenních vyučovacích hodin (což byla dotace, která dějepisu náležela na konci období minulého režimu). Roste však počet škol s nižší časovou dotací. Jako problematický se jeví prostor, který na našich školách věnujeme moderním dějinám, když v posledním ročníku základní školy probíráme v rámci dějepisu v naprosté většině učivo pokrývající více než sto let dějin, přitom tohoto učiva stále přibývá. Školy mají z velké části svoji kurikulární autonomii. Přičemž změny v některých oblastech přicházejí velmi pomalu. Zřejmě pomaleji, než kdyby bylo o těchto otázkách rozhodováno centrálně.
Abstract (in English)
The paper offers an analysis of history curricula in Czech elementary schools (ISCED 2). It explores its independence (vs. integration), and the inclusion of modern history in present-day classes. The results have been compared with previous findings. The paper thus presents the situation after some changes to the national curriculum (the framework curriculum for elementary education) made to strengthen ICT classes (known as “small revision”). It is evident that history is taught as a separate subject in the vast majority of schools. With the change in the national curriculum, the time allocated to history fell in a number of schools, although it is still taught for a total of eight weekly classes for the second level of elementary school (grades 6–9) in about seven out of ten schools (which was the time allocated for history at the end of the previous curriculum version). However, the number of schools with a lower allocation is increasing. The amount of time devoted to modern history in Czech schools seems problematic, since covering more than 100 years of history in the school subject in the last year of elementary school seems overwhelming and the time constrains are becoming stricter. Schools have a large degree of curricular autonomy, as a result changes in some areas are very slow, probably slower than if the centre had more decision-making powers.
PrintDisplayed: 24/7/2024 12:26