HRDLIČKA, Michal, Tomáš URBÁNEK, Adam MRKVIČKA, Vladimír KOMÁREK, Lenka POSPÍŠILOVÁ, Markéta MOHAPLOVÁ, Marek BLATNÝ and Iva DUDOVÁ. AUTISTIC AND DYSPHASIC CHILDREN DIFFER IN SOCIAL RESPONSIVENESS AND EMPATHY BUT NOT IN SYSTEMIZING BEHAVIOR. Československá psychologie. PRAGUE: Academia, 2023, vol. 67, No 5, p. 308-314. ISSN 0009-062X. Available from: https://dx.doi.org/10.51561/cspsych.67.5.308.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name AUTISTIC AND DYSPHASIC CHILDREN DIFFER IN SOCIAL RESPONSIVENESS AND EMPATHY BUT NOT IN SYSTEMIZING BEHAVIOR
Name in Czech Autistické a dysfatické děti se liší v sociální vnímavosti a empatii, ale nikoli v systemizujícím chování
Authors HRDLIČKA, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Tomáš URBÁNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Adam MRKVIČKA (203 Czech Republic), Vladimír KOMÁREK (203 Czech Republic), Lenka POSPÍŠILOVÁ (203 Czech Republic), Markéta MOHAPLOVÁ (203 Czech Republic), Marek BLATNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Iva DUDOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Československá psychologie, PRAGUE, Academia, 2023, 0009-062X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50101 Psychology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW článek na stránkách časopisu
Impact factor Impact factor: 0.400 in 2022
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00132423
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.67.5.308
UT WoS 001099442000001
Keywords (in Czech) autismus; vývojová dysfázie; sociální reaktivita; empatizující; systemizující
Keywords in English autism; developmental dysphasia; social responsiveness; empathizing; systemizing
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D., učo 372092. Changed: 13/3/2024 21:47.
Abstract
Objectives. The Social Responsiveness Scale (SRS) and the Empathizing/Systemizing Quotient (EQ/SQ) scale are both used for the assessment of individuals with autism spectrum disorder (ASD). This study aimed to investigate the use of both scales to assess another neurodevelopmental disorder, namely developmental dysphasia (DD). Sample and settings. The authors examined 103 children with (1) ASD (n = 30, mean age 8.4 +/- 2.6 years), (2) DD (n = 35, mean age 8.9 +/- 2.3 years), and (3) healthy control children (HC; n = 38, mean age 9.2 +/- 1.6 years) using the SRS and EQ/SQ assessments. Subjects with additional psychiatric diagnoses, e.g., intellectual disabilities and/or genetic syndromes, were excluded from the study.Statistical analysis. Descriptive statistics, one-way ANOVA, chi-square test, and Kruskal-Wallis test with the Bonferroni correction were used. Hypotheses. The null hypothesis was that there are no significant differences between the ASD, DD and HC subgroups on the Social Responsiveness Scale and on the Empathizing/Systemizing Quotients. Results. There were statistically significant differences on the SRS between the ASD, DD, and HC groups (97.0 vs. 52.0 vs. 29.0, p<0.001). Differences in EQ scores were also significant between the groups in total (17.0 vs. 30.0 vs. 35.0, p<0.001); however, post-hoc tests did not confirm a significant difference between the DD and HC groups. There were no statistically significant differences on the SQ score between the groups.Limitations. The gender imbalance of our subgroups and the relatively small sample size of our study were the main limitations of our study.
Abstract (in Czech)
Cíle. Metody Social Responsiveness Scale (SRS) a Empathizing/Systemizing Quotient (EQ/SQ) jsou škály využívány pro posouzení jedinců s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem této studie bylo prozkoumat využití obou škál k posouzení jiné neurovývojové poruchy, konkrétně vývojové dysfázie (VD). Soubor a metody. Použitím metod SRS a EQ/SQ bylo posouzeno celkem 103 dětí ve skupinách (1) PAS (n = 30, průměrný věk 8,4 ± 2,6 let), (2) VD (n = 35, průměrný věk 8,9 ± 2,3 let), a (3) zdravé kontroly (ZK; n = 38, průměrný věk 9,2 ± 1,6 let). Subjekty s dalšími psychiatrickými diagnózami, např. mentální retardací a/nebo genetickými syndromy, byly ze studie vyřazeny. Statistická analýza. Na analýzu dat byly použity deskriptivní statistika, one-way ANOVA, chí-kvadrát test a Kruskal-Wallisův test s Bonferroniho korekcí. Výsledky. Statisticky významné rozdíly byly nalezeny ve škále SRS mezi skupinami PAS, VD a ZK (97.0 vs. 52.0 vs. 29.0, p<0.001). Rozdíly ve skórech EQ byly celkově mezi skupinami také významné (17.0 vs. 30.0 vs. 35.0, p<0.001); nicméně post-hoc testování nepotvrdilo významný rozdíl mezi skupinami VD a ZK. Ve skórech SQ nebyly potvrzeny mezi skupinami statisticky významné rozdíly. Limitace. Nevyvážené zastoupení pohlaví mezi skupinami a relativně malý výzkumný soubor byly hlavními limitacemi naší studie.
PrintDisplayed: 10/7/2024 21:08