u 2023

BACH : Testy školních dovedností

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Hynek CÍGLER, Michal JABŮREK, Kristýna MIKULKOVÁ, Veronika GOCIEKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

BACH : Testy školních dovedností

Name (in English)

BACH : Achievement tests

Authors

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina (203 Czech Republic), Hynek CÍGLER (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal JABŮREK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kristýna MIKULKOVÁ (203 Czech Republic), Veronika GOCIEKOVÁ (203 Czech Republic), Magdalena POSPÍŠILOVÁ (203 Czech Republic), Tomáš KUBÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petra HUBATKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina BÍLOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Otrokovice, 2023

Publisher

Propsyco

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Účelové publikace

Field of Study

50102 Psychology, special ;

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/23:00134540

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

testy školních dovedností; psychologická diagnostika; psychometrika; školní zralost; specifické poruchy učení; dyslexie; dysgrafie; dyskalkulie; dysortografie

Tags

Změněno: 25/4/2024 11:42, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

BACH: Testy školních dovedností je originální česká baterie testů čtení a psaní, matematických dovedností a grafomotorického tempa, určená pedagogickým a klinickým psychologům a speciálním pedagogům pro vyšetření klientů od mateřské školy do 22 let věku, a dále pak seniorů ve věku 55–80 let. Standardizační vzorek tvořilo 1411 respondentů, sběr dat probíhal v letech 2019–2022. Testy jsou konormované s inteligenční baterií Woodcock Johnson IV COG u dětí a mladých dospělých, u seniorů pak s paměťovým testem TOMAL SE. Testy školních dovedností se zaměřují na čtenářské dovednosti (technika čtení a práce s textem), písemný projev, morfologické a fonologické kompetence, zrakovou diferenciaci. Matematická část obsahuje testy prematematických a matematických dovedností; ty jsou dále děleny na numerické schopnosti, matematické usuzování a matematické znalosti. Baterie nachází uplatnění mj. při diagnostice specifických poruch učení, zejm. dyslexie, dyskalkulie (a to včetně středoškolských a vysokoškolských studentů), diagnostice vybraných aspektů školní zralosti (a tedy jak vhodnosti předčasného zaškolení, tak naopak odkladu školní docházky), a obecně při vyšetření školní neúspěšnosti. V případě seniorů mohou být testy využity při diagnostice kognitivních poruch či v kariérním poradenství. Na rozdíl od jiných podobných metod dostupných českému uživateli se baterie BACH vyznačuje širokým věkovým rozsahem potenciálních probandů a pokročilým psychometrickým zpracováním založeným na teorii odpovědi na položku (IRT). Rychlostní testy byly parametrizované pomocí log normálního IRT modelu, silové testy pomocí Raschova modelu a analýzy latentních tříd, standardní skóry byly vytvořeny metodami kontinuálního normování. K dispozici je řada skórů podporující normativní, kriteriální a ipsativní vyhodnocení. Baterie se vyznačuje vysokou reliabilitou a dobrou faktorovou a kriteriální validitou. V České republice neexistuje jiná podobně komplexní metoda s obdobným obsahem.

In English

BACH: Achievement tests are the original Czech battery of tests of reading and writing, mathematical skills, and graphomotor speed, designed for educational and clinical psychologists and special educators to examine clients from kindergarten to 22 years and seniors aged 55-80 years. The standardization sample comprised 1,411 respondents; data were collected between 2019 and 2022. The tests are co-normed with the Woodcock-Johnson IV COG intelligence tests for children and young adults and the TOMAL-SE memory test for seniors. The BACH focuses on reading skills, written expression, morphological and phonological competence, and visual discrimination. The mathematics part includes pre-numerical and mathematical skills tests, further divided into numerical proficiency, mathematical reasoning, and mathematical knowledge. The battery can be used, among other things, in the diagnostics of specific learning disabilities, particularly dyslexia and dyscalculia (including in secondary and university students), in the diagnostics of selected aspects of school readiness (and thus both the appropriateness of early schooling or, conversely, of school deferment), and in the examination of school failure in general. In the case of seniors, the tests can be used to assess cognitive disorders or in career counseling. In contrast to other similar methods available to the Czech user, the BACH battery is characterized by a wide age range of potential probands and advanced psychometric processing based on item response theory (IRT). Speed tests were parameterized using a log-normal IRT model, power tests using a Rasch model and latent class analysis, and norms were created using continuous norming methods. Many kinds of scores are available, supporting normative, criterion, and ipsative assessment. The battery is characterized by high reliability and good factor and criterion validity. There is no other similarly extensive method with similar content in the Czech Republic.

Links

TL02000268, research and development project
Name: BACH: Vývoj Testů školních dovedností (Acronym: BACH)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, BACH: The Development of Achievement tests