ČERNÝ, Michal. Informační gramotnost (Information Literacy). 1st ed. Praha: Grada, 2023, 317 pp. ISBN 978-80-271-5195-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Informační gramotnost
Name (in English) Information Literacy
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, 317 pp. 2023.
Publisher Grada
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00132584
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-271-5195-0
Keywords (in Czech) Informační gramotnost; filozofie informace; umělá inteligence; historie informační společnosti; historie informační gramotnosti; vzdělávání; technologie
Keywords in English Information literacy; philosophy of information; artificial intelligence; history of the information society; history of information literacy; education; technology
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Changed: 24/2/2024 11:45.
Abstract
Kniha nabízí pohled do historického pozadí formulování koncepce informační gramotnosti jako určitého nástroje pro úspěšnou adaptaci na informační společnost. Nespokojuje se pouze s historickou analýzou, ale sleduje širší filozofická a pedagogická východiska celého fenoménu. Opírá se o myšlenky Luciana Floridiho, které kriticky analyzuje. V závěrečné části pak nabízí vlastní konceptualizaci tématu, která vyžaduje – v kontextu nástupu generativních systémů s umělou inteligencí a společenských změn – nové, hlubší pojetí tohoto fenoménu. Ukazuje, jakým novým způsobem se musíme s technologiemi naučit pracovat, abychom mohli žít v informačně udržitelné demokratické společnosti. Vzdělávání v práci s technikou a informacemi se zde stávají cestou k nově chápanému a hlubšímu humanismu.
Abstract (in English)
The book offers an insight into the historical background of the formulation of the concept of information literacy as a tool for successful adaptation to the information society. It is not content with a historical analysis alone, but traces the broader philosophical and pedagogical background of the whole phenomenon. It relies on the ideas of Luciano Floridi, which it critically analyses. In the final part, he offers his own conceptualization of the topic, which requires - in the context of the emergence of generative systems with artificial intelligence and social change - a new, deeper understanding of the phenomenon. It shows how we must learn to work with technology in new ways in order to live in an informationally sustainable democratic society. Here, education in working with technology and information becomes a pathway to a newly understood and deeper humanism.
Links
MUNI/A/1299/2022, interní kód MUName: Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 22/5/2024 16:58