a 2023

Nová konceptualizace fenoménu informační gramotnosti v kontextu rozvoje generativní umělé inteligence

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Nová konceptualizace fenoménu informační gramotnosti v kontextu rozvoje generativní umělé inteligence

Název anglicky

A new conceptualization of the phenomenon of information literacy in the context of the development of generative artificial intelligence

Autoři

ČERNÝ, Michal

Vydání

Informačné interakcie 2023 – medzinárodná konferencia, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50803 Information science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-8127-387-2

Klíčová slova česky

informační gramotnost; generativní umělá inteligence; ontologické implikace; etické implikace; epistemický nástroj

Klíčová slova anglicky

information literacy; generative artificial intelligence; ontological implications; ethical implications; epistemic tool
Změněno: 24. 2. 2024 11:44, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Hejdánkův (1997) koncept nepředmětného myšlení i Lakofovy (2008) úvahy nad zkušenostním realismem vedou k úvahám nad tím, zda Floridiho (2013, 2014) chápání inforgů jako vymezených a pevných entit nepředstavuje zásadní limit celého jeho filosofického projektu. Důraz na rozpouštění tuhých entit, tak jak o nich uvažuje Bauman (2013), je zásadní pro radikálním způsobem reflektovaný konceptuální design (Floridi, 2019), který bude stát v pozadí nově se formujících představ o informační gramotnosti jako o předpokladu pro dosahování dynamické rovnováhy v postupně se měnícím vysoce komplexním prostředí. Tyto úvahy nás přivádí k nutnosti uvažovat o běžných pojmech spojených s informační gramotností, jako jsou rámce, definice, zdroje, odlišným způsobem, než je běžné.

Anglicky

Hejdánek's (1997) notion of non-object thinking and Lakof's (2008) reflections on experiential realism lead one to wonder whether Floridi's (2013, 2014) understanding of inforgs as bounded and fixed entities represents a fundamental limit to his entire phlosophical project. The emphasis on the dissolution of rigid entities, as Bauman (2013) thinks of them, is essential to a radically reframed conceptual design (Floridi, 2019) that will underpin emerging notions of information literacy as a prerequisite for achieving dynamic equilibrium in a progressively changing, highly complex environment. These considerations bring us to the need to think about common concepts associated with information literacy, such as frameworks, definitions, and resources, in a different way than is common.

Návaznosti

MUNI/A/1299/2022, interní kód MU
Název: Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb
Investor: Masarykova univerzita, Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb
Zobrazeno: 1. 11. 2024 01:40