ČERNÝ, Michal. Nová konceptualizace fenoménu informační gramotnosti v kontextu rozvoje generativní umělé inteligence (A new conceptualization of the phenomenon of information literacy in the context of the development of generative artificial intelligence). In Informačné interakcie 2023 – medzinárodná konferencia. 2023. ISBN 978-80-8127-387-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nová konceptualizace fenoménu informační gramotnosti v kontextu rozvoje generativní umělé inteligence
Name (in English) A new conceptualization of the phenomenon of information literacy in the context of the development of generative artificial intelligence
Authors ČERNÝ, Michal.
Edition Informačné interakcie 2023 – medzinárodná konferencia, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50803 Information science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-8127-387-2
Keywords (in Czech) informační gramotnost; generativní umělá inteligence; ontologické implikace; etické implikace; epistemický nástroj
Keywords in English information literacy; generative artificial intelligence; ontological implications; ethical implications; epistemic tool
Changed by Changed by: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Changed: 24/2/2024 11:44.
Abstract
Hejdánkův (1997) koncept nepředmětného myšlení i Lakofovy (2008) úvahy nad zkušenostním realismem vedou k úvahám nad tím, zda Floridiho (2013, 2014) chápání inforgů jako vymezených a pevných entit nepředstavuje zásadní limit celého jeho filosofického projektu. Důraz na rozpouštění tuhých entit, tak jak o nich uvažuje Bauman (2013), je zásadní pro radikálním způsobem reflektovaný konceptuální design (Floridi, 2019), který bude stát v pozadí nově se formujících představ o informační gramotnosti jako o předpokladu pro dosahování dynamické rovnováhy v postupně se měnícím vysoce komplexním prostředí. Tyto úvahy nás přivádí k nutnosti uvažovat o běžných pojmech spojených s informační gramotností, jako jsou rámce, definice, zdroje, odlišným způsobem, než je běžné.
Abstract (in English)
Hejdánek's (1997) notion of non-object thinking and Lakof's (2008) reflections on experiential realism lead one to wonder whether Floridi's (2013, 2014) understanding of inforgs as bounded and fixed entities represents a fundamental limit to his entire phlosophical project. The emphasis on the dissolution of rigid entities, as Bauman (2013) thinks of them, is essential to a radically reframed conceptual design (Floridi, 2019) that will underpin emerging notions of information literacy as a prerequisite for achieving dynamic equilibrium in a progressively changing, highly complex environment. These considerations bring us to the need to think about common concepts associated with information literacy, such as frameworks, definitions, and resources, in a different way than is common.
Links
MUNI/A/1299/2022, interní kód MUName: Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 20/7/2024 05:24