NEJEZCHLEBOVÁ, Monika. Kompetence vychovatele k intervenci užívání návykových látek v institucionální výchově – východiska pro tvorbu metodického manuálu (Educator's Competence for Intervention in Substance Abuse in Institutional Education – Basis for the Creation of the Methodological Manual.). In XVII. ročník konference studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika - Práce s jinakostí v českém vzdělávacím systému. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kompetence vychovatele k intervenci užívání návykových látek v institucionální výchově – východiska pro tvorbu metodického manuálu
Name in Czech Kompetence vychovatele k intervenci užívání návykových látek v institucionální výchově – východiska pro tvorbu metodického manuálu
Name (in English) Educator's Competence for Intervention in Substance Abuse in Institutional Education – Basis for the Creation of the Methodological Manual.
Authors NEJEZCHLEBOVÁ, Monika.
Edition XVII. ročník konference studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika - Práce s jinakostí v českém vzdělávacím systému, 2023.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Keywords (in Czech) kompetence; návykové látky; intervence; reflexe zkušeností; vychovatel
Keywords in English competence; addictive substances; intervention; reflection of experience; educator
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Monika Nejezchlebová, učo 448010. Changed: 31/1/2024 13:23.
Abstract (in Czech)
Dizertační práce se zaměřuje na analýzu možností intervence při užívání návykových látek v institucionální výchově. Předpokládaný příspěvek specifikuje kvalitativní část výzkumného šetření, která si klade za cíl prostřednictvím semistrukturovaných rozhovorů zmapovat kompetence vychovatelů k řešení užívání návykových látek. Tyto kompetence zahrnují orientaci v adiktologické teorii, vlastní reflexi zkušeností a kompetencí, analýzu dobré praxe, aktuálně užívané postupy intervence, legislativní oporu a vnímání svých potřeb v souvislosti s nastavením intervence. Konferenční příspěvek předkládá teoretický východiska pro výzkum, metodologii výzkumného šetření a prezentuje výsledky výzkumu. Výsledky výzkumu jsou východiskem pro tvorbu metodického manuálu pro vychovatele v institucionální výchově.
Abstract (in English)
The dissertation focuses on the analysis of the possibilities of intervention in the use of addictive substances in institutional education. The expected contribution specifies the qualitative part of the research, which aims to map the competencies of educators to deal with the use of addictive substances through semi-structured interviews. These competencies include orientation in addiction theory, self-reflection of experience and competencies, analysis of good practice, currently used intervention procedures, legislative support and perception of one's needs in connection with setting up an intervention. The conference contribution presents the theoretical starting point for the research, the methodology of the research investigation, while presenting the final research results. The research results serve as a basis for the creation of a methodological manual for educators in institutional education.
Links
MUNI/A/1347/2022, interní kód MUName: Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním
Investor: Masaryk University, Specifics of the needs of the educational and socialization processes in children/adults with disabilities/disadvantages
MUNI/B/1294/2022, interní kód MUName: Rozvoj znalostí a dovedností studujících v doktorských programech v oblasti sociálně vědní metodologie a prezentačních dovedností – zaměřeno na studující reflektující téma jinakosti ve vzdělávání
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 4/10/2024 21:17