DOSEDĚL, Tomáš, Miloš GREGOR, Martin JIRUŠEK, Jan KLEINER, Zdeněk KŘÍŽ, Petra KUCHYŇKOVÁ and Jiří NAVRÁTIL. Válka na Ukrajině, její reflexe v českém veřejném mínění a doporučení pro komunikační strategii (The war in Ukraine, its reflection in Czech public opinion and recommendations for communication strategy). Brno: Masarykova univerzita, 2023, 66 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Válka na Ukrajině, její reflexe v českém veřejném mínění a doporučení pro komunikační strategii
Name (in English) The war in Ukraine, its reflection in Czech public opinion and recommendations for communication strategy
Authors DOSEDĚL, Tomáš, Miloš GREGOR, Martin JIRUŠEK, Jan KLEINER, Zdeněk KŘÍŽ, Petra KUCHYŇKOVÁ and Jiří NAVRÁTIL.
Edition Brno, 66 pp. 2023.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Special-purpose publication
Field of Study 50601 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) Česká republika, Ukrajina, Rusko, válka, veřejné mínění, focus groups, dotazníkové šetření, komunikační strategie
Keywords in English Czech Republic, Ukraine, Russia, war, public opinion, focus groups, questionnaire survey, communication strategy
Changed by Changed by: Mgr. Petra Kuchyňková, Ph.D., učo 14001. Changed: 31/12/2023 09:18.
Abstract
Policy paper představuje jeden z výstupů projektu Identifikace a aplikace strategických komunikačních nástrojů při naplňování koncepce ZP ČR, který je realizován v letech 2022-2024 (projekt aplikovaného výzkumu). Policy paper zprostředkovává výsledky dotazníkového šetření, které bylo uskutečněno na reprezentativním vzorku české populace v lednu 2023, a zaměřovalo se mimo jiné na otázky související s probíhající válkou na Ukrajině a zahraniční politikou ČR ve vztahu k tomuto konfliktu a souvisejícím aspektům. Identifikuje v české populaci možné souvislosti mezi názorovou profilací respondentů a jejich sociodemografickými charakteristikami: věk, pohlaví, dosažené vzdělání, ekonomický status, region, v němž respondent žije, a prostředí, v němž se respondent primárně pohybuje (převážně venkovské či převážně městské prostředí). Identifikuje v české populaci možné souvislosti mezi názorovou profilací respondentů a informačními zdroji, z nichž tito respondenti často čerpají informace o zahraniční politice a zahraničním dění. Identifikuje na základě předchozího výzkumu skupiny v české společnosti, na které je žádoucí cílit strategickou komunikaci zaměřenou na zprostředkování informací o české zahraniční politice ve vztahu k Ukrajině, Rusku, válce na Ukrajině a souvisejícím tématům, na něž cílilo dotazníkové šetření. Navrhuje tuto strategickou komunikaci z hlediska jejího obsahu i možných způsobů realizace (komunikačních kanálů apod.), včetně identifikace případných rizik potenciálně ohrožujících úspěšnost takové strategické komunikace.
Abstract (in English)
The policy paper represents one of the outputs of the project called "Identification and Application of Strategic Communication Tools in the Implementation of the Czech Republic's Foreign Policy Concept", which is being implemented in 2022-2024 (applied research project). The policy paper conveys the results of a questionnaire survey conducted on a representative sample of the Czech population in January 2023, focusing, among other things, on issues related to the ongoing war in Ukraine and the Czech Republic's foreign policy in relation to this conflict and related aspects. It identifies possible associations in the Czech population between the opinion profile of respondents and their socio-demographic characteristics: age, gender, educational attainment, economic status, the region in which the respondent lives, and the environment in which the respondent primarily moves (predominantly rural or predominantly urban environment). It identifies possible associations in the Czech population between the opinion profile of respondents and the information sources from which these respondents often draw information about foreign policy and foreign affairs. Based on previous research, it identifies groups in Czech society that should be targeted for strategic communication aimed at providing information on Czech foreign policy in relation to Ukraine, Russia, the war in Ukraine and related topics targeted by the questionnaire survey. It proposes this strategic communication in terms of its content and possible means of implementation (communication channels, etc.), including the identification of possible risks potentially threatening the success of the strategic communication.
Links
TITDMZV930MT08, research and development projectName: Identifikace a aplikace strategických komunikačních nástrojů při naplňování koncepce ZP ČR
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Identification and application of strategic communication tools in the implementation of the foreign policy concept of the Czech Republic, Subprojects
PrintDisplayed: 28/4/2024 18:57