HORÁKOVÁ, Jana. Umění nových médií jako gestické umění (New media art as gestural art). In Nové rozhrania 2. 2023. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Umění nových médií jako gestické umění |
Name (in English) | New media art as gestural art |
Authors | HORÁKOVÁ, Jana. |
Edition | Nové rozhrania 2, 2023. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Requested lectures |
Field of Study | 60405 Studies on Film, Radio and Television |
Country of publisher | Slovakia |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Arts |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D., učo 14870. Changed: 3/1/2024 23:58. |
Abstract |
---|
V přednášce byl představen koncept umění nových médií jako gestického umění s odkazem na Obecnou teorii gest, vědní disciplínu, kterou její proponent Vilém Flusser charakterizoval jako rozhraní, jež v sobě integruje interdisciplinární výzkum gest prováděných v komplexním uspořádání aparát-operátor (nebo-li člověk-stroj) síťové infrastruktury postindustriální společnosti. Koncept umění nových médií jako gestického umění byl promýšlen skrze pojem alografické umělecké dílo, který Nelson Goodman představil v knize Jazyky umění (1968), jako opozici autografického díla. K umění nových médií bylo přistupováno jako k různým typům gest a jejich „intenzit“ (Delleuze). Při pojmenování těchto intenzit jsem se inspirovala Bachelardovou poetikou přírodních živlů, konkrétně metaforami nebo poetickými obrazy vody a vzduchu. Tento přístup k umění nových médií je poučen teorií interaktivity a zejména pojetím nových médií jako programovaných médií odehrávajících se v reálném čase, které je rozpracováváno od počátku 21. století pod názvem softwarová studia/nebo softwarové umění. |
Abstract (in English) |
---|
The lecture presented the concept of new media art as gestural art with reference to the General Theory of Gestures, a scientific discipline that its proponent Vilém Flusser characterized as an interface that integrates interdisciplinary research into gestures performed in an aparatus-operator (or human- machine) complex of the network infrastructure of post-industrial society. The interpretation of new media art as gestural art was thought through the concept of the allographic work of art, which Nelson Goodman introduced in The Languages of Art (1968), as opposed to the autographic work. New media art was approached as different types of gestures and their different "intensities" (Delleuze). When naming these intensities, I was inspired by Bachelard's poetics of natural elements, specifically metaphors or poetic images of water and air. This approach to new media art is informed by the theory of interactivity and especially the concept of new media as programmed media taking place in real time, which has been developed since the beginning of the 21st century under the name software studies/or software art. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1061/2022, interní kód MU | Name: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2. |
Investor: Masaryk University, Art, media and design: historical transformations, current trends and future challenges. Part 2. |
PrintDisplayed: 9/6/2024 06:36