C 2023

K profilu současného filologa na českých univerzitách

POSPÍŠIL, Ivo

Základní údaje

Originální název

K profilu současného filologa na českých univerzitách

Název anglicky

On a Profile of Contemporary Philologist at Czech Universities

Autoři

POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Kontexty literární vědy XI. od s. 82-99, 18 s. 2023

Nakladatel

TRIBUN EU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00132726

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-263-1799-9

Klíčová slova anglicky

philological study; contemporary Czech philologist; teacher; student; master; disciple; science; scientist; supranational universities; foreign students; Czech universities

Štítky

rivok

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2024 12:23, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

ORIG EN

V originále

Autor přítomného příspěvku se zabývá proměnami filologického studia v souvislosti s profilem současného českého filologa. Klíčem je tu postava učitele, vědce a školitele, problém svobodné a kvalifikované diskuse učitele a studenta, mistra a žáka, lingua franca, tedy jazyka univerzit a vzniku nadnárodních univerzit, pobytu cizích studentů na českých univerzitách, rozporu mezi počtem povinných cizích jazyků na střední škole a internacionalizací univerzit, kontinuity a diskontinuity vědeckého bádání, tradice a inovace, struktury studia, skladby předmětů a předmětové návaznosti, kvality vědy a administrativní přetíženosti, otázka „nové filologie“ a filologické terminologie, praktického uplatnění filologů a budoucnosti filologie související se záměry nových generací a se stavem společnosti.

Anglicky

The author of the present contribution deals with philological study in connection with the profile of contemporary Czech philologist. The key is represented by the character of the teacher, scholar and supervisor, the problem of free and qualified discussion of the teacher and the student, the master and the disciple, lingua franca, i. e. the university language, the rise of supranational universities, the stay of foreign students at Czech universities, the contradiction between the number of obligatory foreign languages at secondary schools and the university internationalization, continuiuity and discontinuity of the scientific research, tradition and innovation, study structure, subject composition and subject sequence, the quality of science and administrative overload, the question of „new philology“ and philological terminology, practical emploment of philologists and the future of philology related to the intentions of new generations and with the state of society.
Zobrazeno: 11. 11. 2024 08:14