NOVOTNÁ, Pavla, Ester HOTOVÁ and Jana NEDOMOVÁ. Šmeralka (Smeralka). 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Šmeralka
Name (in English) Smeralka
Authors NOVOTNÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ester HOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jana NEDOMOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Holding (organization of) an exhibition (with or w/o a crit. cat.)
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00132731
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výstava; umění; street art; výtvarná výchova
Keywords in English exhibition; art; street art; art education
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D., učo 20806. Changed: 6/3/2024 13:45.
Abstract
Výstava výsledků praktického ověřování a sdílení zkušeností s vlastním uměleckým procesem v tvůrčích záznamech studentek a studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ PdF MU. Výstava je součástí specifického výzkumu zaměřeného na zkoumání aktuálních metodických forem uměleckého vzdělávání v oblasti primární edukace. Autenticita prožitku a rozvoj výtvarného myšlení tvoří významnou složku profesní přípravy budoucích učitelů výtvarné výchovy. Osobní výtvarná zkušenost a její zkoumání je zásadní při vytváření budoucího pedagogického přístupu a pojetí výuky. Streetart je významnou inspirací ve výtvarné výchově u dětí od 10 let věku. V rozmanitosti svých forem nabízí realisticky pojaté motivy, je živý a všudypřítomný, komunikuje textem i obrazem, přináší obsahy, které reprezentují osobní identitu i širší sociální kontext. Výtvarná výchova výchova inspirovaná tímto fenoménem reaguje na konkrétní vývojové období žáků především ve vztahu k jejich rodící se touze po výtvarném realismu, ale i jejich narůstajícímu zájmu experimentovat, učit se nové techniky a mít možnost je svobodně kombinovat. Zkoumání a objevování cest pro aplikaci těchto výtvarných přístupů má důležitý vliv na budoucí přístup učitele výtvarné výchovy. Reflexe a zkoumání umělecké zkušenosti vede k pochopení a vyjádření subjektivity lidského prožívání, jež je jednou z domén učiva vzdělávací oblasti Umění a kultura. “Šmeralka” je jednou ze sedmi zdí ve městě Brně, kde si mohou lidé v Brně legálně vyzkoušet tvorbu ve veřejném prostoru beze stresu z možných následků. Setkávají se zde amatéři a profesionální tvůrci. Fenomén street artu, či obecně zásahů do rozmanité plochy měst je přítomen téměř všude, od drážních domků po kosmopolitní metropole a jeho zahrnutí do praxe výtvarné výchovy je výhodnou odrazovou plochou pro rozvoj diskuse o tématech v širších souvislostech.
Abstract (in English)
An exhibition of the results of practical verification and sharing of experiences with one's own artistic process in the creative records of students of the field of Teaching for the 1st grade of Primary School PdF MU. The exhibition is part of specific research focused on the investigation of current methodological forms of art education in the field of primary education.The authenticity of the experience and the development of creative thinking form an important component of the professional training of future art teachers. Personal artistic experience and its investigation is essential in creating a future pedagogical approach and concept of teaching. Street art is an important inspiration in art education for children from 10 years of age. In the diversity of its forms, it offers realistically conceived motifs, it is alive and omnipresent, it communicates through text and image, it delivers content that represents personal identity and the wider social context. Art education, education inspired by this phenomenon, responds to the specific development period of pupils, primarily in relation to their nascent desire for artistic realism, but also their growing interest in experimenting, learning new techniques and being able to freely combine them. Researching and discovering ways to apply these art approaches has an important influence on the future approach of the art teacher. Reflection and examination of the artistic experience leads to an understanding and expression of the subjectivity of human experience, which is one of the domains of the curriculum of the educational field of Art and Culture. "Šmeralka" is one of the seven walls in the city of Brno, where people in Brno can legally try creating in a public space without the stress of possible consequences. Amateurs and professional creators meet here. The phenomenon of street art, or in general interventions in the diverse area of cities, is present almost everywhere, from railway houses to cosmopolitan metropolises, and its inclusion in the practice of art education is an advantageous springboard for the development of discussion on topics in a wider context.
Links
MUNI/A/1340/2022, interní kód MUName: Míry kongruence teoretických předpokladů s praktickými dopady realizovaných programů výtvarné edukace.
Investor: Masaryk University, Degrees of congruence of theoretical assumptions with practical impacts of implemented art education programs.
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:35