STADLEROVÁ, Hana and Pavla NOVOTNÁ. Podpora důvěry ve vlastní tvůrčí potenciál jako důležitá součást profesní přípravy učitelů výtvarné výchovy v preprimárním a primárním vzdělávání (Supporting Confidence in One's Own Creative Potential as an Important Part of the Professional Training of Art Teachers in the Pre-primary and Primary Education). Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae. Ružomberok: VERBUM – vydavateľstvo KU, 2023, vol. 22, No 2, p. 127-138. ISSN 1336-2232. Available from: https://dx.doi.org/10.54937/ssf.2023.22.2.127-137.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora důvěry ve vlastní tvůrčí potenciál jako důležitá součást profesní přípravy učitelů výtvarné výchovy v preprimárním a primárním vzdělávání
Name (in English) Supporting Confidence in One's Own Creative Potential as an Important Part of the Professional Training of Art Teachers in the Pre-primary and Primary Education
Authors STADLEROVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavla NOVOTNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Ružomberok, VERBUM – vydavateľstvo KU, 2023, 1336-2232.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00132736
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.54937/ssf.2023.22.2.127-137
Keywords in English Pre-primary and primary art education; Teaching quality; Teacher's creative potential; Teaching methods; Professional training.
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D., učo 26587. Changed: 31/1/2024 12:48.
Abstract
Příspěvek interpretuje závěry vybraného výzkumu zaměřeného na kvalitu výtvarné výchovy a poukazuje na možnosti, jak lze tyto poznatky zpětně využít v pregraduální přípravě budoucích učitelů mateřských a základních škol. Text také pojednává o negativních jevech vyskytujících se v praxi výtvarné výchovy, upozorňuje především na reprodukci a napodobování formálních výstupů výtvarné činnosti. Jako funkční alternativu nabízí aktivační metody. Jejich propagace se snoubí s podporou důvěry v pedagogický potenciál a tvůrčí zkušenosti učitele.
Abstract (in English)
The paper interprets the conclusions of selected research focused on the quality of Art Education and points out the possibilities of how these findings can be used retrospectively in the undergraduate training of future kindergarten and primary school teachers. The text also discusses the negative phenomena occurring in the practice of Art Education, drawing attention mainly to the reproduction and imitation of formal outputs of art activities. It offers activated methods as a functional alternative. Their promotion combines with the support of confidence in the teacher's pedagogical potential and creative experience.
Links
MUNI/A/1340/2022, interní kód MUName: Míry kongruence teoretických předpokladů s praktickými dopady realizovaných programů výtvarné edukace.
Investor: Masaryk University, Degrees of congruence of theoretical assumptions with practical impacts of implemented art education programs.
PrintDisplayed: 31/7/2024 17:38