k 2023

Tvorba a percepce významu jako víceúrovňový proces: teorie Mihaila Antoviće v analýze divadelního představení

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Basic information

Original name

Tvorba a percepce významu jako víceúrovňový proces: teorie Mihaila Antoviće v analýze divadelního představení

Edition

2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

divadlo; opre; teorie víceúrovňového kotvení významu (multilevel grounding); Mihailo Antović; konceptuální metafora; konceptuální integrace

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/2/2024 00:03, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je zaměřen na možnosti, které analýze divadelní tvorby, zejm. v oblasti opery, poskytuje velmi čerstvá muzikologicky zaměřená teorie srbského kognitivního lingvisty Mihaila Antoviće. Jde o teorii z oblasti sémantiky hudby, nazvanou “Multilevel grounding” (“víceúrovňové kotvení/zázemí/zemění”). Teorie nabízí cestu, jak – slovy Vladimíra Jankéléviče – pojímat nevyslovitelné, nonverbální významy. Lze teoretické postřehy Mihaila Antoviće využít v divadle? Pomohou nám lépe pochopit proces tvorby, emitace a percepce významu, které nejsou jen jediným proudem a dílem jediného okamžiku? V příspěvku také na konkrétních příkladech z divadelní tvorby naznačím spojení Antovićova analytického přístupu s teorií “blendingu”/konceptuální integrace a s teoriemi konceptuální a multimodální metafory.

Links

MUNI/A/1445/2022, interní kód MU
Name: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích IV.
Investor: Masaryk University, Interdisciplinary Research of Theatre Culture IV.