VOGEL, Radek. Alternative ways of expressing modality in corporate annual reports and their persuasive force. In 10th Brno Conference on Linguistics Studies in English. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Alternative ways of expressing modality in corporate annual reports and their persuasive force
Name in Czech Alternativní způsoby vyjádření modality ve firemních výročních zprávách a jejich přesvědčovací potenciál
Authors VOGEL, Radek.
Edition 10th Brno Conference on Linguistics Studies in English, 2023.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) deontická modalita, epistemická modalita, přesvědčovací síla, výroční zpráva
Keywords in English corporate annual report, deontic modality, epistemic modality, persuasive force
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Radek Vogel, Ph.D., učo 33061. Changed: 5/1/2024 18:15.
Abstract
Modal expressions in texts with a persuasive intent perform various functions, ranging from commitments to claims and goals and stating obligations, to judgments about the probability of events, actions and states. As the previous corpus analysis of persuasively functioning genres in corporate annual reports (Vogel in Dontcheva-Navratilova et al. 2020: 298-301) reveals, modal verbs are the prominent tool of hedging as well as boosting in specialised discourses, conveying usually epistemic (esp. likelihood and prediction), but also deontic and root modality (esp. obligation). However, all analysed specialised discourses contain some proportion of alternative ways of expressing modality, namely by constructions consisting of prop-it, copula be and predicative adjectives, by stance adverbs and by lexical verbs and nouns. These marginal devices expressing modality are explored with the aim of establishing a link between the prevalent persuasive function, modality type and corresponding adjectival, adverbal, nominal (as well as verbal) modal constructions realising it. A comparison of modal constructions gained from Anglophone corporate reports with equivalent constructions established in an analogous Czech corpus is also provided in order to confirm their persuasive function. The paper attempts to explain choices of different types of modality and their linguistic correlates which the corporate persuaders make in view of the intented impact on target readers.
Abstract (in Czech)
Modální výrazy v textech s přesvědčovacím (persvazivním) záměrem nají různé funkce, od vyjádření závazku, požadavku a účelu přes vyjádření povinnosti až po úsudek o pravděpodobnosti událostí, akcí a stavů. Jak dokazuje předchozí korpusová analýza persvazivních žánrů ve firemních závěrečných zprávách (Vogel v Dontcheva-Navratilova a kol. 2020: 298-301), modální slovesa jsou dominantním prostředkem zmírňování i zesilování síly výpovědi ve specializovaných diskurzech. Vyjadřují obvykle epistemickou (zejm. pravděpodobnost a předpověď), ale také deontickou modalitu (především povinnost). Všechny analyzované specializované diskurzy však obsahují jistý podíl alternativních způsobů vyjádření modality, konkrétně pomocí obecného podmětu "it", sponového slovesa a predikativního adjektiva, pomocí postojových adverbií a pomocí plnovýznamových sloves a substantiv. Tyto okrajové modální prostředky byly zkoumány s cílem nalézt spojitost mezi převládající modální funkcí, typem modality a odpovídající adjektivní, substantivní či slovesnou modální konstrukcí. Výzkum přináší také srovnání modálních konstrukcí z firemních výročních zpráv v angličtině s ekvivalentními konstrukcemi v obdobném českém korpusu a snaží se určit jejich přesvědčovací funkci. Text se pokouší vysvětlit, jak autoři firemních persvazivních dokumentů volí z různých typů modality a jejích jazykových realizací, aby dosáhli zamýšleného účinku na cílové čtenáře.
PrintDisplayed: 26/7/2024 22:47