STRAKOVÁ, Nikola. Učitel jako tvůrce didaktických textů (The creation of didactic texts by teachers). In 16. didaktická konferencia s medzinárodnou účasťou. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učitel jako tvůrce didaktických textů
Name (in English) The creation of didactic texts by teachers
Authors STRAKOVÁ, Nikola.
Edition 16. didaktická konferencia s medzinárodnou účasťou, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Učitel, tvorba didaktických textů, didaktická vybavenost, umělá inteligence
Keywords in English Teacher, Creation of didactic texts, Didactic effectiveness, textbook, Artificial intelligence
Changed by Changed by: Bc. Ing. Nikola Straková, PhD., učo 242690. Changed: 8/1/2024 10:19.
Abstract
V příspěvku je vysvětleno, co to didaktické texty jsou, jaké jsou na ně kladeny požadavky, jaké mají funkce a strukturu, jak je možné je hodnotit z didaktického pohledu. Hlavním cílem je zodpovězení otázky: „Jak vytvořit kvalitní didaktický text efektivně s využitím moderních technologií jako je umělá inteligence?“. K identifikaci a charakteristice různé didaktické vybavenosti učebnic a podobných didaktických textů je jako výzkumná metoda použita obsahová analýza. Analyzovány a komparovány jsou výsledky výzkumů didaktické vybavenosti různých učebnic a didaktických textů. Aby byl učitel schopen vytvořit efektivní didaktický materiál pro svou výuku, měl by vědět jaké verbální i obrazové komponent v něm může aplikovat a do didaktického textu by je měl zahrnout. K tvorbě didaktického textu lze využít umělou inteligenci, která může učiteli ušetřit čas a pomoc najít novou inspiraci.
Abstract (in English)
The contribution explains what didactic texts are, what requirements are placed on them, what their functions and structure are, how they can be evaluated from a didactic point of view. The main goal is to answer the question: "How to create a quality didactic text effectively using modern technologies such as artificial intelligence?". Content analysis is used as a research method to identify and characterize the various didactic features of textbooks and similar didactic texts. The results of research into the didactic equipment of various textbooks and didactic texts are analyzed and compared. In order for the teacher to be able to create effective didactic material for his teaching, he should know what verbal and visual components he can apply in it and should include them in the didactic text. Artificial intelligence can be used to create a didactic text, which can save the teacher time and help find new inspiration.
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:45