k 2023

Contrasts and confluences in the reception of Japanese digital games in different markets

MIKEŠ, Marek

Basic information

Original name

Contrasts and confluences in the reception of Japanese digital games in different markets

Name in Czech

Kontrasty a souběhy ve vnímání japonských digitálních her na rozdílných trzích

Authors

Edition

Iaponica Brunensia 2023, 2023

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

digitální hry; Japonsko; herní žurnalistika; kánon

Keywords in English

digital games; Japan; game journalism; canon

Tags

International impact
Změněno: 8/1/2024 13:10, Mgr. Marek Mikeš, Ph.D.

Abstract

V originále

This paper identifies what part Japanese games play in “gaming canons” of different countries based on various rankings and best game lists made by game journalists throughout the last three decades (1990s to 2020s) and examines to what extent the position of Japanese games changed through time with the hypothesis being, that the canons would be contrasting in the 1990s and converging over time under the influence of globalizing forces.

In Czech

Tento článek zjišťuje, jakou část japonských her hraje v "herních kánonech" různých zemí, a to na základě různých žebříčků a seznamů nejlepších her sestavených herními novináři v posledních třech desetiletích (90. léta 20. století až do roku 2020) a zkoumá do jaké míry se změnilo postavení japonských her v průběhu času, přičemž hypotéza je, že kánony by v 90. letech 20. století velmi rozdílné a v průběhu času se budou sbližovat v rámci vlivem globalizačních sil.