B 2023

Modelování jevů z mechaniky ve školské fyzice

VÁLEK, Jan

Basic information

Original name

Modelování jevů z mechaniky ve školské fyzice

Name (in English)

Modelling Mechanical Phenomena in School Physics

Authors

Edition

1., elektronické vyd. Brno, Odborné a technické vzdělávání, číslo svazku 4, 2023

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

ISBN

978-80-280-0439-2

Keywords (in Czech)

počítačové modelování; fyzikální modelování; simulace; cíle fyzikálního vzdělávání; tvorba fyzikálních modelů a simulací

Keywords in English

computer modelling; physics modelling; simulation; physics education goals; creation of physics models and simulations

Tags

Změněno: 8/1/2024 14:15, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Publikace nabízí pohled na fyzikální modelování ve výuce na základní škole, zejména v mechanice. Klade si více cílů, a to: deskripce modelů v historickém vývoji až po současnost (důraz je kladen na aplikovatelnost ve školské praxi základní školy); porovnání vybraných vývojových prostředí vhodných pro tvorbu počítačových modelů učitelem i žákem; deskripce učitelů a žáků používajících a tvořících modely pro vlastní výuku nebo přípravu na ni. V závěru je představeno několik pilotovaných modelů, které lze aplikovat ve školské fyzice. Publikace obsahuje tři části: Pedagogickou (zaměřena na cíle v českých kurikulárních dokumentech); Teoretickou (věnována digitálnímu vzdělávání a jeho vlivu na člověka a vnímání modelů žáky a učiteli); Praktickou (věnována vlastní tvorbě modelů pro školskou praxi).

In English

The book offers a view of physical modelling in primary school education, especially in mechanics. It has several aims, namely: a description of models in their historical development up to the present day (the emphasis is on applicability to primary school practice); a comparison of selected development environments suitable for the creation of computer models by teachers and pupils; a description of teachers and pupils using and creating models for their own teaching or preparation. Finally, several piloted models that can be applied in school physics are presented. The publication contains three parts: Pedagogical (focusing on the goals in Czech curriculum documents); Theoretical (devoted to digital education and its impact on people and the perception of models by students and teachers); Practical (devoted to the actual creation of models for school practice).