D 2023

Psí hrdina v roli průvodce na cestě k formování identity a mezilidských vztahů ve vybraných příbězích pro děti a mládež

LÍPOVÁ, Magdaléna

Basic information

Original name

Psí hrdina v roli průvodce na cestě k formování identity a mezilidských vztahů ve vybraných příbězích pro děti a mládež

Name in Czech

Psí hrdina v roli průvodce na cestě k formování identity a mezilidských vztahů ve vybraných příbězích pro děti a mládež

Name (in English)

The dog protagonist as a guide on the way to the formation of identity and interpersonal relationships in selected stories for children and youth

Authors

LÍPOVÁ, Magdaléna (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, XV. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury. p. 95 -104, 10 pp. 2023

Publisher

Nakladatelství Masarykovy univerzity

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/00216224:14410/23:00132870

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-280-0436-1

Keywords (in Czech)

česká literatura pro děti amládež; Jana Jašová; Psí dny; Pavla Skálová; Malostranská psí zima; tranzitorní krize; identita a mezilidské vztahy; epigenetická teorie Erika Eriksona; období dospívání

Keywords in English

Czech children's and youth literature; Jana Jašová; Psí dny; Pavla Skálová; Malostranská psa zima; transitory crisis; identity and interpersonal relationships; epigenetic theory of Erik Erikson; adolescence

Tags

Reviewed
Změněno: 29/1/2024 12:40, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá možnostmi literatury pro děti a mládež při utváření identity a mezilidských vztahů, a to i z pohledu vývojové psychologie, především teorie osobnosti Erika Eriksona. K interpretačním analýzám byly vybrány prózy Psí dny Jany Jašové a Malostranská psí zima Pavly Skálové, v nichž psí hrdinové vystupují v rolích průvodců na cestě k formování mezilidských vztahů, vyrovnávání se s tranzitorní krizí a hledáním svého místa ve společnosti i rodinném a přátelském mikroprostoru.

In English

The article deals with the possibilities of children's and youth literature in the formation of identity and interpersonal relationships from the perspective of developmental psychology, especially Erik Erikson's personality theory. The prose Psí dny by Jana Jašová and Malostranská psí zima by Pavla Skálová were selected for interpretive analyses, in which the dog protagonists act as guides who help with the formation of interpersonal relationships, the identity crisis and finding one's place in society.

Links

MUNI/A/1331/2022, interní kód MU
Name: Jazyková a literární komunikace VI.
Investor: Masaryk University, Language and Literary Communication VI.