VELIČKOVÁ, Jana. Charakteristika der auf Sprechen ausgerichteten Selbstevaluation bei DaF- Lernenden: Ergebnisse einer Interventionsstudie. (Characteristics of Speaking-Oriented Self-Assessment in German as a Foreign Language Learners: Results of an Intervention Study). In DaF Arbeitsgruppe von Univ.-Prof. Dr. Karen Schramm. 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Charakteristika der auf Sprechen ausgerichteten Selbstevaluation bei DaF- Lernenden: Ergebnisse einer Interventionsstudie.
Name in Czech Charakteristiky sebehodnocení zaměřeného na mluvení u studentů němčiny jako cizího jazyka: výsledky intervenční studie.
Name (in English) Characteristics of Speaking-Oriented Self-Assessment in German as a Foreign Language Learners: Results of an Intervention Study
Authors VELIČKOVÁ, Jana.
Edition DaF Arbeitsgruppe von Univ.-Prof. Dr. Karen Schramm, 2024.
Other information
Original language German
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Sebehodnocení učících se; Peer-Feedback; vzdělávání učitelů němčiny jako cizího jazyka; budoucí učitelé němčiny jako cizího jazyka
Keywords in English Student self-assessment; Peer-Feedback; German as a foreign language teacher education; pre-service teachers of German as a foreign language
Changed by Changed by: Mgr. Jana Veličková, Ph.D., učo 383024. Changed: 11/1/2024 08:56.
Abstract
Das Ziel des Beitrags bestsnd darin, mein Dissertationsprojekt zur Förderung der Selbstevaluation bei angehenden Deutsch als Fremdsprache (DaF)-Lehrkräften vorzustellen. Dabei wurden theoretische und empirische Grundlagen, Begriffsbestimmung und Konzeptualisierung von Selbstevaluation erläutert. Im weiteren wurde das Forschungsdesign einer qualitativ ausgerichteten Interventionsforschung präsentiert. Der Schwerpunkt des Vortrags lag auf der Vorstellung ausgewählter Ergebnisse zur Forschungsfrage: "Welche inhaltlichen Charakteristika zeigen sich in den Selbstevaluationsaussagen der angehenden DaF-Lehrkräfte während verschiedener Phasen einer Intervention zur Entwicklung der Selbstevaluation?" Diese Ergebnisse wurden interpretiert und diskutiert.
Abstract (in Czech)
Cílem Příspěvku bylo představit vlastní disertační projekt zaměřený na rozvíjení dovednosti sebehodnocení u budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka. Příspěvek představil teoretická a empirická východiska výzkumu. Dále byl představen výzkumný design kvalitativně orientované intervenční studie. Hlavní důraz byl kladen na představení vybraných výsledků vztahujících se k výzkumné otázce "Jaké obsahové charakteristiky vykazují sebehodnoticí výpovědi studentů učitelství němčiny v průběhu intervence zaměřené na rozvíjení jejich dovednosti sebehodnocení?". K uvedeným zjištěním byly rovněž představeny jejich možné interpretace, které byly rovněž předmětem závěrečné diskuse.
Abstract (in English)
The aim of the presentation was to present my dissertation project focused on promoting self-assessment among prospective German as a Foreign Language teachers. theoretical and empirical foundations, definition, and conceptualization of self-evaluation were explained. Furthermore, the research design of a qualitatively oriented intervention study was presented. The emphasis of the presentation was on introducing selected results related to the research question: "What substantive characteristics are evident in the self-evaluation statements of prospective DaF teachers during various phases of an intervention for the development of self-evaluation?" These results were interpreted and discussed.
PrintDisplayed: 31/7/2024 22:33