WEISSAR, Tomáš. Latina a problematika transferu dovedností (Latin and the problem of learning transfer). Auriga - Zprávy Jednoty klasických filologů. Praha: Jednota klasických filologů, 2023, vol. 65, 1-2, p. 103-113. ISSN 1211-3379.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Latina a problematika transferu dovedností
Name (in English) Latin and the problem of learning transfer
Authors WEISSAR, Tomáš.
Edition Auriga - Zprávy Jednoty klasických filologů, Praha, Jednota klasických filologů, 2023, 1211-3379.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Článek v PDF
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) výuka latiny; střední školy; transfer
Keywords in English teaching Latin; high schools; transfer
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar, učo 397544. Changed: 24/1/2024 13:26.
Abstract
Článek shrnuje výsledky výzkumu v oblasti tzv. transferu, což je přenos znalostí nebo procesů při učení z jedné situace do druhé. Konkrétně se zaměřuje na výzkum transferu souvisejícího s latinou. Většina dosavadních studií na toto téma byla provedena v USA a jejich kvalita a výsledky se liší. Nicméně přinášejí přesvědčivé důkazy pouze o pozitivním vlivu výuky latiny na rozvoj anglické slovní zásoby. Pokud jde obecně o rozvoj kritického myšlení, zdá se být latina přínosná pouze za specifických okolností. Některé evropské studie to však vůbec nepotvrzují a naopak prokazují negativní transfer např. při výuce románského jazyka. V českém kontextu podobné výzkumy zcela chybí.
Abstract (in English)
The paper summarizes the research results in the so-called learning transfer, which is the transmission of knowledge or processes from one situation to another. Specifically, it focuses on research on Latin-related transfer. Most studies have been carried on in the USA, and their quality and results vary. Still, they only show conclusive evidence of a positive effect of learning Latin on developing English vocabulary. As for general critical thinking development, Latin seems beneficial only in specific circumstances. However, some European studies do not confirm this at all and instead demonstrate a negative transfer when learning the Romance language. In the Czech context, similar research is completely lacking.
Links
MUNI/A/1208/2022, interní kód MUName: Evropské proměny a konstanty: antické civilizace a jazyky v dalším evropském vývoji
Investor: Masaryk University, European Changes and Stability: Ancient Civilizations and Languages in Later European Transformations
PrintDisplayed: 19/8/2024 15:36