J 2023

Latina a problematika transferu dovedností

WEISSAR, Tomáš

Basic information

Original name

Latina a problematika transferu dovedností

Name (in English)

Latin and the problem of learning transfer

Edition

Auriga - Zprávy Jednoty klasických filologů, Praha, Jednota klasických filologů, 2023, 1211-3379

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

výuka latiny; střední školy; transfer

Keywords in English

teaching Latin; high schools; transfer

Tags

Reviewed
Změněno: 24/1/2024 13:26, Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar

Abstract

V originále

Článek shrnuje výsledky výzkumu v oblasti tzv. transferu, což je přenos znalostí nebo procesů při učení z jedné situace do druhé. Konkrétně se zaměřuje na výzkum transferu souvisejícího s latinou. Většina dosavadních studií na toto téma byla provedena v USA a jejich kvalita a výsledky se liší. Nicméně přinášejí přesvědčivé důkazy pouze o pozitivním vlivu výuky latiny na rozvoj anglické slovní zásoby. Pokud jde obecně o rozvoj kritického myšlení, zdá se být latina přínosná pouze za specifických okolností. Některé evropské studie to však vůbec nepotvrzují a naopak prokazují negativní transfer např. při výuce románského jazyka. V českém kontextu podobné výzkumy zcela chybí.

In English

The paper summarizes the research results in the so-called learning transfer, which is the transmission of knowledge or processes from one situation to another. Specifically, it focuses on research on Latin-related transfer. Most studies have been carried on in the USA, and their quality and results vary. Still, they only show conclusive evidence of a positive effect of learning Latin on developing English vocabulary. As for general critical thinking development, Latin seems beneficial only in specific circumstances. However, some European studies do not confirm this at all and instead demonstrate a negative transfer when learning the Romance language. In the Czech context, similar research is completely lacking.

Links

MUNI/A/1208/2022, interní kód MU
Name: Evropské proměny a konstanty: antické civilizace a jazyky v dalším evropském vývoji
Investor: Masaryk University, European Changes and Stability: Ancient Civilizations and Languages in Later European Transformations