Detailed Information on Publication Record
2023
Latina a problematika transferu dovedností
WEISSAR, TomášBasic information
Original name
Latina a problematika transferu dovedností
Name (in English)
Latin and the problem of learning transfer
Authors
Edition
Auriga - Zprávy Jednoty klasických filologů, Praha, Jednota klasických filologů, 2023, 1211-3379
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
výuka latiny; střední školy; transfer
Keywords in English
teaching Latin; high schools; transfer
Tags
Reviewed
Změněno: 24/1/2024 13:26, Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar
V originále
Článek shrnuje výsledky výzkumu v oblasti tzv. transferu, což je přenos znalostí nebo procesů při učení z jedné situace do druhé. Konkrétně se zaměřuje na výzkum transferu souvisejícího s latinou. Většina dosavadních studií na toto téma byla provedena v USA a jejich kvalita a výsledky se liší. Nicméně přinášejí přesvědčivé důkazy pouze o pozitivním vlivu výuky latiny na rozvoj anglické slovní zásoby. Pokud jde obecně o rozvoj kritického myšlení, zdá se být latina přínosná pouze za specifických okolností. Některé evropské studie to však vůbec nepotvrzují a naopak prokazují negativní transfer např. při výuce románského jazyka. V českém kontextu podobné výzkumy zcela chybí.
In English
The paper summarizes the research results in the so-called learning transfer, which is the transmission of knowledge or processes from one situation to another. Specifically, it focuses on research on Latin-related transfer. Most studies have been carried on in the USA, and their quality and results vary. Still, they only show conclusive evidence of a positive effect of learning Latin on developing English vocabulary. As for general critical thinking development, Latin seems beneficial only in specific circumstances. However, some European studies do not confirm this at all and instead demonstrate a negative transfer when learning the Romance language. In the Czech context, similar research is completely lacking.
Links
MUNI/A/1208/2022, interní kód MU |
|