Detailed Information on Publication Record
2023
Depiction of the Second World War in contemporary Norwegian film
FICOVÁ, AdélaBasic information
Original name
Depiction of the Second World War in contemporary Norwegian film
Name in Czech
Vyobrazení druhé světové války v současném norském filmu
Authors
FICOVÁ, Adéla
Edition
Cultural and Social changes in Post-War Scandinavia and their reflection in contemporary literature, film and arts, 2023
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Norský film; occupation drama; hero stories
Keywords in English
Norwegian film; okupační drama; hrdinské příběhy
Tags
International impact
Změněno: 22/1/2024 00:23, Mgr. Vlastimil Brom, Ph.D.
V originále
The Second World War continues to remain an important topic in the Norwegian public. The goal of the paper is to present and analyse contemporary Norwegian film production devoted to the war events and compare it to contemporary Norwegian literature. In the last ten years, several films and series related to this subject were released (see for example Kampen om tungt vannet, 2015; Kongens nei, 2016; Atlantic Crossing, 2020; Flukten over grensen, 2020; Den største forbrytelsen, 2020; Krigsseileren 2022; Narvik, 2022). The paper builds on research on contemporary Norwegian war literature (and theory of occupation drama as a genre (okkupasjonsdrama). I would like to show that when dealing with the topic of the Second World War, literature is more progressive than film. While literature depicts various points of views (such as history of Jews in Norway, forbidden love between Norwegians and Germans, Norwegian collaborates, etc.), the preferred story line of war film remains the same throughout the history and focuses predominantly on hero stories.
In Czech
Druhá světová válka je pro norskou veřejnost stále důležitým tématem. Cílem příspěvku je představit a analyzovat současnou norskou filmovou produkci věnovanou válečným událostem a porovnat ji se současnou norskou literaturou. V posledních deseti letech bylo uvedeno několik filmů a seriálů vztahujících se k tomuto tématu (viz například Kampen om tungt vannet, 2015; Kongens nei, 2016; Atlantic Crossing, 2020; Flukten over grensen, 2020; Den største forbrytelsen, 2020; Krigsseileren 2022; Narvik, 2022). Přednáška vychází z výzkumu současné norské válečné literatury a teorie okupačního dramatu jako žánru (okkupasjonsdrama). Ráda bych ukázala, že při zpracování tématu druhé světové války je literatura progresivnější než film. Zatímco literatura zobrazuje různé úhly pohledu (například historii Židů v Norsku, zakázanou lásku mezi Nory a Němci, norské kolaboranty, preferovaná dějová linie válečného filmu zůstává po celou historii stejná a zaměřuje se převážně na hrdinské příběhy.
Links
MUNI/A/1344/2022, interní kód MU |
|