BALLOVÁ, Alexandra. Out of Germany : the pilgrim badges as a tool of communication, using the example of the badges of Wilsnack. Graeco-Latina Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2023, vol. 28, No 2, p. 5-18. ISSN 1803-7402. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/GLB2023-2-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Out of Germany : the pilgrim badges as a tool of communication, using the example of the badges of Wilsnack
Name in Czech Na cestě z Německa : poutnické odznaky jako nástroj komunikace na příkladu odznaků z Wilsnacku
Authors BALLOVÁ, Alexandra (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition Graeco-Latina Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1803-7402.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW webová stránka článku časopisu
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00133062
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/GLB2023-2-1
Keywords (in Czech) lidová zbožnost; katolicismus; odznaky; poutnictví; komunikace
Keywords in English lay piety; Catholicism; badges; pilgrimage; communication
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 5/4/2024 09:23.
Abstract
Imagery still plays a crucial role in a world of various languages and dialects. However, during the Middle Ages, when the masses were illiterate and the outside world often unknown and incomprehensible, images and visuality created a safe and coherent support for those who witnessed it. Iconography as a mode of non-verbal communication was often used by the Church, but people communicated among themselves through images, too. One of the popular modes of visual communication in the Middle Ages were badges – small objects, usually made to be worn pinned to the front of clothing or hats, or suspended. The badges existed in both the religious and secular spheres of human life and were meant to communicate an individual's personal or business affiliations, religious beliefs or even jokes. The following paper focuses on the religious badges using the example of the pilgrim badges of Wilsnack. It analyses the levels on which these badges communicated not only visually, but also as indirect mediators of information, agents of private conversations with God and saints, and as tools of surprising unification of pilgrims during the times of Wilsnack controversy.
Abstract (in Czech)
Ve světě plném různých jazyků a dialektů hraje obraznost stále klíčovou roli. Ve středověku, kdy byly masy lidí negramotné a okolní svět byl často neznámý a nepoznaný, však obrazy a vizualita vytvářely bezpečnou a srozumitelnou formu podpory pro ty, kteří ji vnímali. Ikonografii jako způsob neverbální komunikace často využívala církev, ale lidé spolu komunikovali také prostřednictvím obrazů. Jedním z oblíbených způsobů obrazové komunikace ve středověku byly odznaky - drobné předměty, které se obvykle nosily připnuté nebo zavěšené na oděvu nebo klobouku. Existovaly odznaky s náboženskými i světskými motivy a jejich účelem bylo sdělit osobní nebo profesní postavení jejich nositele, jeho náboženské sklony nebo dokonce vtipy. Článek se zaměřuje na náboženské odznaky na příkladu odznaků poutníků z Wilsnacku. Analyzuje, na jaké úrovni tyto odznaky komunikovaly nejen vizuálně, ale také jako nepřímé zprostředkovatele informací, reprezentanty osobního rozhovoru s Bohem a svatými a jako nástroje překvapivého sjednocení poutníků v období wilsnacké kontroverze.
Links
MUNI/A/1208/2022, interní kód MUName: Evropské proměny a konstanty: antické civilizace a jazyky v dalším evropském vývoji
Investor: Masaryk University, European Changes and Stability: Ancient Civilizations and Languages in Later European Transformations
PrintDisplayed: 19/7/2024 12:03