Detailed Information on Publication Record
2023
Out of Germany : the pilgrim badges as a tool of communication, using the example of the badges of Wilsnack
BALLOVÁ, AlexandraBasic information
Original name
Out of Germany : the pilgrim badges as a tool of communication, using the example of the badges of Wilsnack
Name in Czech
Na cestě z Německa : poutnické odznaky jako nástroj komunikace na příkladu odznaků z Wilsnacku
Authors
BALLOVÁ, Alexandra (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Graeco-Latina Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1803-7402
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/23:00133062
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
lidová zbožnost; katolicismus; odznaky; poutnictví; komunikace
Keywords in English
lay piety; Catholicism; badges; pilgrimage; communication
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 5/4/2024 09:23, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Imagery still plays a crucial role in a world of various languages and dialects. However, during the Middle Ages, when the masses were illiterate and the outside world often unknown and incomprehensible, images and visuality created a safe and coherent support for those who witnessed it. Iconography as a mode of non-verbal communication was often used by the Church, but people communicated among themselves through images, too. One of the popular modes of visual communication in the Middle Ages were badges – small objects, usually made to be worn pinned to the front of clothing or hats, or suspended. The badges existed in both the religious and secular spheres of human life and were meant to communicate an individual's personal or business affiliations, religious beliefs or even jokes. The following paper focuses on the religious badges using the example of the pilgrim badges of Wilsnack. It analyses the levels on which these badges communicated not only visually, but also as indirect mediators of information, agents of private conversations with God and saints, and as tools of surprising unification of pilgrims during the times of Wilsnack controversy.
In Czech
Ve světě plném různých jazyků a dialektů hraje obraznost stále klíčovou roli. Ve středověku, kdy byly masy lidí negramotné a okolní svět byl často neznámý a nepoznaný, však obrazy a vizualita vytvářely bezpečnou a srozumitelnou formu podpory pro ty, kteří ji vnímali. Ikonografii jako způsob neverbální komunikace často využívala církev, ale lidé spolu komunikovali také prostřednictvím obrazů. Jedním z oblíbených způsobů obrazové komunikace ve středověku byly odznaky - drobné předměty, které se obvykle nosily připnuté nebo zavěšené na oděvu nebo klobouku. Existovaly odznaky s náboženskými i světskými motivy a jejich účelem bylo sdělit osobní nebo profesní postavení jejich nositele, jeho náboženské sklony nebo dokonce vtipy. Článek se zaměřuje na náboženské odznaky na příkladu odznaků poutníků z Wilsnacku. Analyzuje, na jaké úrovni tyto odznaky komunikovaly nejen vizuálně, ale také jako nepřímé zprostředkovatele informací, reprezentanty osobního rozhovoru s Bohem a svatými a jako nástroje překvapivého sjednocení poutníků v období wilsnacké kontroverze.
Links
MUNI/A/1208/2022, interní kód MU |
|