J 2023

Out of Germany : the pilgrim badges as a tool of communication, using the example of the badges of Wilsnack

BALLOVÁ, Alexandra

Basic information

Original name

Out of Germany : the pilgrim badges as a tool of communication, using the example of the badges of Wilsnack

Name in Czech

Na cestě z Německa : poutnické odznaky jako nástroj komunikace na příkladu odznaků z Wilsnacku

Authors

BALLOVÁ, Alexandra (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Graeco-Latina Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1803-7402

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00133062

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

lidová zbožnost; katolicismus; odznaky; poutnictví; komunikace

Keywords in English

lay piety; Catholicism; badges; pilgrimage; communication

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/4/2024 09:23, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Abstract

V originále

Imagery still plays a crucial role in a world of various languages and dialects. However, during the Middle Ages, when the masses were illiterate and the outside world often unknown and incomprehensible, images and visuality created a safe and coherent support for those who witnessed it. Iconography as a mode of non-verbal communication was often used by the Church, but people communicated among themselves through images, too. One of the popular modes of visual communication in the Middle Ages were badges – small objects, usually made to be worn pinned to the front of clothing or hats, or suspended. The badges existed in both the religious and secular spheres of human life and were meant to communicate an individual's personal or business affiliations, religious beliefs or even jokes. The following paper focuses on the religious badges using the example of the pilgrim badges of Wilsnack. It analyses the levels on which these badges communicated not only visually, but also as indirect mediators of information, agents of private conversations with God and saints, and as tools of surprising unification of pilgrims during the times of Wilsnack controversy.

In Czech

Ve světě plném různých jazyků a dialektů hraje obraznost stále klíčovou roli. Ve středověku, kdy byly masy lidí negramotné a okolní svět byl často neznámý a nepoznaný, však obrazy a vizualita vytvářely bezpečnou a srozumitelnou formu podpory pro ty, kteří ji vnímali. Ikonografii jako způsob neverbální komunikace často využívala církev, ale lidé spolu komunikovali také prostřednictvím obrazů. Jedním z oblíbených způsobů obrazové komunikace ve středověku byly odznaky - drobné předměty, které se obvykle nosily připnuté nebo zavěšené na oděvu nebo klobouku. Existovaly odznaky s náboženskými i světskými motivy a jejich účelem bylo sdělit osobní nebo profesní postavení jejich nositele, jeho náboženské sklony nebo dokonce vtipy. Článek se zaměřuje na náboženské odznaky na příkladu odznaků poutníků z Wilsnacku. Analyzuje, na jaké úrovni tyto odznaky komunikovaly nejen vizuálně, ale také jako nepřímé zprostředkovatele informací, reprezentanty osobního rozhovoru s Bohem a svatými a jako nástroje překvapivého sjednocení poutníků v období wilsnacké kontroverze.

Links

MUNI/A/1208/2022, interní kód MU
Name: Evropské proměny a konstanty: antické civilizace a jazyky v dalším evropském vývoji
Investor: Masaryk University, European Changes and Stability: Ancient Civilizations and Languages in Later European Transformations