NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ and Martin MAJCÍK. Impulses for School Development: Experiences of Upper Secondary School Students who Repeatedly Fail in the Matura Exam. In MAJCÍK, Martin. ECER 2023 Glasgow, The European Conference of Educational Research. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Impulses for School Development: Experiences of Upper Secondary School Students who Repeatedly Fail in the Matura Exam
Name in Czech Podněty pro rozvoj školy: Zkušenost opakovaně selhávajících maturantů
Authors NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ and Martin MAJCÍK.
Edition ECER 2023 Glasgow, The European Conference of Educational Research, 2023.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) rozvoj školy; maturant; selhání
Keywords in English School Development; Matura Examinee; failure
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 25/1/2024 12:59.
Abstract
The paper derives from an analysis of about 110 transcripts of individual interviews with about 35 informants. Informants were repeatedly unsuccessful examinees who failed the first plus corrective term for the Matura exam in any part (a common or a specific) of it. The analysis identified forms of organisational behaviour that condition the failure in the Matura exam. The broad scope of forms includes: failing to ensure the organisational and pedagogical continuity in teaching; misinforming (sometimes probably even intentionally) students about the organisational aspects of the exam; providing contradictory instructions to students based on internal clashes of interests of various groups of actors; etc. School plays a problematic role in the students’ narratives. Non-supportive behaviour of educational professionals, regular standard operation of a school, and school routines amplify and even generate some risk factors. As a result, failure in the Matura exam represents a risk to people’s future economic status, health and well-being.
Abstract (in Czech)
Příspěvek vychází z analýzy 110 přepisů individuálních rozhovorů s 35 informátory. Informátory byli opakovaně neúspěšní zkoušející, kteří neuspěli v prvním plus opravném termínu maturitní zkoušky v jakékoli její části (společné i školní). Analýza identifikovala formy organizačního chování, které podmiňují neúspěch v maturitní zkoušce. Široká škála forem zahrnuje: nezajištění organizační a pedagogické návaznosti výuky; dezinformování (někdy pravděpodobně i záměrné) studentů o organizačních aspektech zkoušky; poskytování protichůdných pokynů studentům na základě vnitřních střetů zájmů různých skupin aktérů; atd. Škola hraje ve výpovědích studentů problematickou roli. Nepodporující chování pedagogických pracovníků, běžný standardní provoz školy a školní rutina některé rizikové faktory zesilují a dokonce generují. V důsledku toho představuje neúspěch v maturitní zkoušce riziko pro budoucí ekonomický status a duševní zdraví žáků.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MUName: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Acronym: DRAMA)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Life pathsways of unsuccessful graduates, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 4/10/2024 06:15